Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
LR - skapa oskärpa
- Trådstartare Marie_1
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Njae
Du kan inte lägga filter på delar av bilden o med masker styra vad som skyddas o inte.
Däremot kan du måla med penseln. Just oskärpa tror jag inte att du kan måla men du kan mörka ner o ljusa upp delar.
Vår blick dras till ljusa partier..
Du kan inte lägga filter på delar av bilden o med masker styra vad som skyddas o inte.
Däremot kan du måla med penseln. Just oskärpa tror jag inte att du kan måla men du kan mörka ner o ljusa upp delar.
Vår blick dras till ljusa partier..
Photosession
Aktiv medlem
Med hjälp av Adjustment tool kan du markera det du vill få oskarpt och därefter dra i reglaget för Clarity till minussidan och också i reglaget för Skärpa åt minushållet.
Med hjälp av dessa skapar du en oskärpa som ser helt ok ut. Hur mycket du bör dra i reglagen måste du nog se själv, inbillar mig att det varierar från motiv till motiv.
Lycka till.
Med hjälp av dessa skapar du en oskärpa som ser helt ok ut. Hur mycket du bör dra i reglagen måste du nog se själv, inbillar mig att det varierar från motiv till motiv.
Lycka till.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Mmmm jättelätt när TS har LR...Visst kan du göra det i t.ex. Photoshop.
Skapa ett nytt lager där du lägger den oskärpa du vill ha. Sen tar du fram "bilden" med en mask.
Peterus
Aktiv medlem
Mmmm jättelätt när TS har LR...
Ops, missade den lilla detaljen.... Sorry
NikonFX
Aktiv medlem
I LR5 går det att justera skärpa och klarhet i partier markerade med justeringspenseln. Det finns även radiella filter där skärpa och klarhet kan justeras inom eller utom det markerade området. Om dessa tre möjligheter kombineras, gärna i flera steg, så går det att skapa en rätt snygg oskarp bakgrund bara med LR, även om effekten för en enskild operation är rätt begränsad jämfört med i PS.... Du kan inte lägga filter på delar av bilden o med masker styra vad som skyddas o inte. Däremot kan du måla med penseln. Just oskärpa tror jag inte att du kan måla men du kan mörka ner o ljusa upp delar...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Och som tips när du målar.
Sätt exposure till -3 eller +3. Då ser du tydligt vad du har målat för områden. När du målat klart så ställer du tillbaka exposure till ursprungsvärdet.
Sätt exposure till -3 eller +3. Då ser du tydligt vad du har målat för områden. När du målat klart så ställer du tillbaka exposure till ursprungsvärdet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Development modulen
välj adjustment brush allra längst upp på högersidan
sätt exposure till -3
måla i bilden
allt du målat kommer bli mörkt
När du målat alla ytor du vill få med, sätt ner exposure till normalt.
alla reglage du nu drar i påverkar alla ytor som du har målat. inga andra ytor
välj adjustment brush allra längst upp på högersidan
sätt exposure till -3
måla i bilden
allt du målat kommer bli mörkt
När du målat alla ytor du vill få med, sätt ner exposure till normalt.
alla reglage du nu drar i påverkar alla ytor som du har målat. inga andra ytor
wimi
Aktiv medlem
sätt exposure till -3
Enklare att trycka på bokstaven 'o', så blir det målade området färgat.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Använd istället o som Mikael skrev.
joakim d
Aktiv medlem
Ett verktyg som jag själv aldrig använt som är nytt i LR 5 är ju Radial Filter, den skulle kunna vara ett alternativ till penseln om det området man vill behålla skarpt är litet och samlat. Invert Mask måste då vara kryssat för att det utanför ovalen ska påverkas. Sedan kan man ju separat måla i mer oskärpa med en pensel.
Som sagt jag har inte använt detta verktyg själv men det kan vara värt att testa om det passar bilden.
Som sagt jag har inte använt detta verktyg själv men det kan vara värt att testa om det passar bilden.
Bilagor
vaktmästaren
Aktiv medlem
Tänk på att det kan vara praktiskt att jobba med virtuella kopior i LR!
Då kan du testa flera olika inställningar.
Marie_1
Aktiv medlem
Tack för tipset, det ska jag i åtanke!Tänk på att det kan vara praktiskt att jobba med virtuella kopior i LR!
knobloch
Aktiv medlem
Moderskeppet ska ju vara grymt bra så du lär ju säkert lära dig en massa genom boken/videokursen. Jag hittade dock en video på youtube som just handlar om att skapa oskärpa i LR så jag tänkte att jag kunde tipsa om den: https://www.youtube.com/watch?v=zEgreX6uE2oTack alla för hjälpen! Jag har precis idag fått tag i boken "LR 5 från början" från Moderskepet för 269 kr samt att det ingår en videokurs online på 4 timmar. Så det kommer att underlätta att lära sig hantera programmet.
Där framgår också begränsningarna i LR jämfört med PS vad gäller denna typ av redigering, (Han använder nog aldrig Clarity-reglaget i videon men som någon annan tipsade om på förra sidan så kan man även använda det för att skapa en softare känsla).
Marie_1
Aktiv medlem
Moderskeppet ska ju vara grymt bra så du lär ju säkert lära dig en massa genom boken/videokursen. Jag hittade dock en video på youtube som just handlar om att skapa oskärpa i LR så jag tänkte att jag kunde tipsa om den: https://www.youtube.com/watch?v=zEgreX6uE2o
Där framgår också begränsningarna i LR jämfört med PS vad gäller denna typ av redigering, (Han använder nog aldrig Clarity-reglaget i videon men som någon annan tipsade om på förra sidan så kan man även använda det för att skapa en softare känsla).
Mycket intressant! tack för tipset!