Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR samlingar och/eller nyckelord

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Vore kul att ta del av lite olika system för att organisera bilder i Lightroom. Jag använder mig av både nyckelord och samlingar, men tycker nog att det är lite onödigt ordentligt. Har ca 30 000 bilder och trots hög ordningsambition så känns det inte optimalt. Gillar skarpt smarta samlingar, men i övrigt undrar jag om man verkligen behöver ha några samlingar. En bra nyckelordsstruktur i hierarkier kanske räcker. Alltså, varför ska man över huvud taget ha bilderna i samlingar?

Hur gör ni andra hör på forumet?

/K

Hierarkiska nyckelord är grunden för min hantering. Och många gånger funkar själva nyckelordet (eller dess förälder) som en "samling".

Smarta samlingar för de gånger som jag vill samla ihop bilder från flera olika nyckelord, t.ex. alla barnbarns namn. Deras namn ligger under respektive familj, så om jag bara väljer de olika familjenamnen så får jag även med deras föräldrar. Som ett exempel bara.

Statiska samlingar ser jag mer som en tillfällig lösning för att samla ihop bilder som jag ännu inte har kategoriserat med nyckelord tillräckligt bra, och därmed funkar inte en smart samling.

Jag använder hierarkiska nyckelord för att mörka bilder.
Sen använder jag smarta samlingar för att hålla ordning på arbetsflöde, projekt och för publicering direkt från LR.

För Publicering har jag en hiearkier med t ex kanal (typ Fotosidan, Hemsida, iTunes etc) och kategorier dvs vilken del av hemsidan, mapp eller liknande i kanalen som bilden ska till. Sen använder jag publicerings tjänster i LR för att trycka ut bilderna.

Arbetsflödet är typ nya bilder, Bilder som ska fixas i LR, bilder som ska igenom PS, Taggning för publicering, osv...

Samlingar är en av alla funktioner i LR. Jag använder inte allt som Lr innehåller. Men samlingar använder jag för att just samla ihop ett antal bilder för ett visst syfte, t.ex. exportera utvalda bilder för att visa bekanta, göra urval av favoriterna från resan osv. Eftersom det kan innebära en del jobb att vaska fram bilderna och om jag kan behöva använda samma bildsamling igen så behåller jag samlingen. Annars kan den tas bort när den gjort sitt.
Smarta samlingar använder jag oftast som ett verktyg för att hitta bilder som
t.ex. är utan nyckelord eller är oredigerade. Det handlar alltså inte om samlingar vs nyckelord utan både och.

Senast ändrad:
Smarta samlingar: För mig är det samlingar som växer med tiden. Jag kan t ex ha en "Bra bilder på katten" där alla bilder med 4 och 5 stjärnor och som har nyckelordet "Smirre" hamnar automatiskt. Jag har inte jättemånga sådana, men några stycken.

Vanliga samlingar. Något jag använder för ett speciellt syfte, t ex om jag skall göra en fotobok eller samla bilder för något annat projekt där jag vill välja ut vissa bilder explicit.

Nyckelord. Jag har inte riktigt orkat med hierarkiska nyckelord. Har inte riktigt behovet. Nöjer mig med lite enkla varianter. Har som regel att åtminstone sätta ett nyckelord på varje bild. Taggar också alltid bilderna med lite platsinformation i IPTC fälten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar