ANNONS
Annons

LR: meta data uppdateras oönskat på min fileserver

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel R

Aktiv medlem
Jag har skrotat min NAS och satt upp en fileserver som kör windows home server 2011.
Nu har jag hittat ett problem med metadatat i mina jpg-bilder som ligger på servern.

Bilder som jag har importerat i LR får sin metadata editerad externt. Det ser jag genom den lilla "pil upp" ikonen på bilderna. Väljer jag att spara metadatat manuellt, så får jag bekräfta att metadata skall skrivas över. Och ganska snart kommer den lilla "pil upp" ikonen, så LR tycker åter att bilden har uppdaterats externt.

Väldigt jobbigt, för jag har LR inställt på att automatiskt skriva metadata. Då LR anser att metadata är ändrat skrivs inte mina inställningar till fil....

Jag såg inte detta då mina bilder låt på NAS:en så jag misstänker att det är home server som gör något. Har sett några andra som har detta på nätet, men inte hittat någon lösning.

Vet någon som kan vara fel? Provat både LR4 och LR5

Har för mig att Home Server har funktioner för bl.a. bildvisning, och det är troligen den som ger sig på bilderna av någon anledning. Själv skrotade jag min WHS för något år sedan då det framgick att den inte skulle vidareutvecklas, och har allting på en Synology NAS i stället.

Jag skulle rekommendera avveckling av din WHS och lagra filerna på något annat i stället (tror Microsoft tänkt sig att man ska köra enklaste versionen av Windows Server 2012 i stället, men den är rätt dyr och kan inte så mycket).

Det är ingen lösning för mig. Har utvärderat WHS under en längre tid och det passar mina behov, och har precis satt upp allt. EOL är 2016 och efter det kommer det uppdateringar för säkerhet osv.

Jag är inne på samma spår, men har försökt stänga av allt som har med det att göra.

Då har jag dessvärre ingen aning - jag tyckte bara att det inte var värt att köra vidare på en produkt som Microsoft valt att inte vidareutveckla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar