Annons

LR katalog/previews/cache på SSD

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas det blev rätt avdelning på forumet nu.
Har just införskaffat en SSD-disk som jag har som systemdisk (win7).
Kan jag nyttja samma disk för några av Lightrooms filer för att få upp hastigheten lite?
Jag vet att det bästa är att ha två snabba diskar men nu har jag bara en.

Ska jag lägga LR-katalogen på SSD-disken, eller cache-mappen, eller alla previews?
Vad är det förresten för skillnad på cache och preview?
Jag orkar inte sitta och prova mig fram, vill bara att det ska funka så bra som möjligt och jag är säker på att det finns folk här som vet vad som är bäst =)

Jag har själv en dator med två diskar:
- en SSD för Win7, program (inkl LR) samt LR's katalog
- en vanlig disk för lagring av alla bilder, dokument, filmer, filer....

Eftersom LR's katalog ligger på SSD'n så ligger automatiskt även previews där. De ligger ju i en mapp brevid själva katalogfilen.

Även LR's cache ligger på SSD'n.

Funkar hur bra som helst.

Okej, ska försöka få plats med samma upplägg.
Vad gör eg cachen och hur stor ska man låta den vara?
Om jag inte rymmer allt på SSDn, vad är då bäst att ha där av katalog / previews / cache?

Okej, ska försöka få plats med samma upplägg.
Vad gör eg cachen och hur stor ska man låta den vara?
Om jag inte rymmer allt på SSDn, vad är då bäst att ha där av katalog / previews / cache?

Svårt att svara på.

Själv har jag två 120 GB SSD i min dator. En för systemet.

På den andra har jag

- Årets bilder
- Lightrooms databas - vilket också innebär att previews hamnar där.
- Camer Raws cache, ställs in under Edit-Preferences-File Handling, jag har satt den till 3 GB.

Jag tror att man skall ha Camera Raws cache på en SSD. Där skapas det hela tiden filer när man jobbar med redigeringen. Jag tror dock inte att du behöver avsätta så stor mängd disk, det vinner man nog inte så mycket på.

Lightrooms databas och previews borde också vara prestanda känslig men beroende på dina inställningar så kan ju previews ta väldigt stor plats så det kanske inte får plats om du bara har en SS.

Originalfilerna kanske inte är så viktigt att de ligger på SSD men jag tycker mig uppleva en prestandaförbättring, inte mins vid import.

Du kan inte skilja på katalog och previews, de hamnar tillsammans.

Jag vet inte, men jag tror att det är bäst att i första hand ha katalogen på SSD. Själv har jag sen som sagt dessutom cachen på samma SSD (10 GB cache). Har en 120 GB SSD.

Previews är ju de bilder som du ser inne i LR. LR skapar previews i olika storlekar, och när du tittar på dina bilder i LR så är det dessa previews som visas, istället för att hela tiden plocka upp originalbilden och applicera de inställningar du gjort. Istället sparas en ny preview så fort du gör något med dina bilder, och dessa previews kan då visas snabbare.

Cachen innehåller dessutom de senaste bilderna du använt, så de kan visas ännu snabbare. Exakta tekniken bakom det känner jag inte till.

Fördelen med att ha själva katalogen på SSD är att det går snabbare att hantera alla databasfrågor, och LR bygger ju på en SQL-databas.

Har just införskaffat en SSD-disk som jag har som systemdisk (win7). Kan jag nyttja samma disk för några av Lightrooms filer för att få upp hastigheten lite? Jag vet att det bästa är att ha två snabba diskar men nu har jag bara en.

SSD-disken är ju så mycket snabbare än en mekanisk disk att du rimligen inte borde märka av någon prestandaförlust i jämförelse, även om du lägger systemfiler, cachefiler och swapfiler på samma disk.

Tack för era tips.
Jag har testat nu och jag får än så länge plats med både previews och cache på SSDn (120GB).
Det här var riktigt kul för det blev en rejäl prestandaförbättring, mycket större än jag vågat hoppas på.
Har inte testat att flytta några orginalbilder ännu, dom får inte plats, men AFJs metod med att ha senaste årets bilder på SSD låter smart.

Vinsten med att lägga originalbilderna på SSD blir förmodligen inte så jättestor. Originalen används inte så ofta, och när de används så är det en i taget. Det är förstås när de importeras, när man är i Develop-modulen samt när man exporterar ut nya kopior. I övrigt är det katalogen (databasen) och previews/cache som används.

Vinsten med att lägga originalbilderna på SSD blir förmodligen inte så jättestor. Originalen används inte så ofta, och när de används så är det en i taget. Det är förstås när de importeras, när man är i Develop-modulen samt när man exporterar ut nya kopior. I övrigt är det katalogen (databasen) och previews/cache som används.

Fast originalfilen borde väl läsas varje gång man öppnar bilden i develop modulen? Eller?

Fast originalfilen borde väl läsas varje gång man öppnar bilden i develop modulen? Eller?

Ja, jag skrev ju det: "...när man är i Develop-modulen..."

Men det är ju då frågan om en läsning av en fil. Visst, du kanske sparar nån sekund med SSD. Men jag tror man sparar mer totalt sett på alla små accesser till katalog och previews som ju används hela tiden.

Hej!

Hoppas det blev rätt avdelning på forumet nu.
Har just införskaffat en SSD-disk som jag har som systemdisk (win7).
Kan jag nyttja samma disk för några av Lightrooms filer för att få upp hastigheten lite?
Jag vet att det bästa är att ha två snabba diskar men nu har jag bara en.

Ska jag lägga LR-katalogen på SSD-disken, eller cache-mappen, eller alla previews?
Vad är det förresten för skillnad på cache och preview?
Jag orkar inte sitta och prova mig fram, vill bara att det ska funka så bra som möjligt och jag är säker på att det finns folk här som vet vad som är bäst =)

SSD är så mycket snabbare än vanlig HD så lägg allt där, om du får plats.

Jo storleken på cache nämns ju i den här tråden med. Själv kör jag med 10GB och den ligger nu på SSDn. Länken gav en bra förklaring till vad cache eg. är, även om jag fortfarande har svårt att skilja det från previews :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto