Annons

LR: develop setting - hur blir det verkligen NONE?

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Vid bildimporten så väljer jag alltid "none" som develop setting. Ändå är tydligen vissa förinställningar gjorda. Black står alltid på 5, kontrastkurvan alltid på medium, för att nämna de viktigaste. En grundinställning på skärpan har jag ingenting emot. Men var modifierar man dessa förinställningar (varifrån de nu än kommer)? Jag vill ha black på 0 helt enkelt, utan att synka en massa foton efter importen, utan från början. Men jag hittar inte. Någon som har ett tips?
Tack på förhand?

Jag antar att det är råbilder du pratar om? "None" innebär att LR's default-inställningar appliceras. När det gäller RAW så finns det inget som heter "inga inställningar". En råbild måste behandlas på något sät, och varje råframkallningsprogram gör sin tolkning. Om du inte är nöjd med LR's default så är kan du skapa din egen. Det är bara att du drar i reglagen som du vill, och när du är nöjd håller du nere Alt-tangenten så ändras Reset-knappen nere till höger till Set default... Klicka där så har du sparat en ny default som kommer att appliceras på alla nya importerade bilder i fortsättningen.

Om sen black = 0 är en bra inställning kan diskuteras. Råbilder kräver som sagt nån sorts inställning, Noll innebär inte "ingen" inställning. Att ha svärtan på noll kommer förmodligen i de flesta fall ge bilder som upplevs lite grådassiga.

Själv har jag justerat LR's default (och alltså sparat en egen) som gör att de flesta av mina bilder ser ganska OK ut direkt vid importen. I mitt fall innebar det att jag faktiskt ökat vissa värden jämfört med LR's default, eftersom det passar mig.

Ok, då är det en egen preset som gäller.
När det gäller black så tycker jag bara det är jobbigt att bedöma en bilds histogram som uppenbarligen klipper i de mörka tonerna om den i själva verket inte gör det. Mycket möjligt att det inte blir 0 i längden. Men var jag till sist hamnar jobbar jag mig främst fram till utifrån 0. Just nu har jag bara massvis med bilder där jag ständigt drar ner black och där jag vill ha min egen kurva.

Men tack så mycket för svaren!

En bild där du ser att histogrammet i vissa kanaler går ner på "noll", dvs pixelraden längst till vänster i histogrammet kan lika gärna ha övermättade färger som att den har svart-pluggade områden.
Detta ser du om du t.ex väljer "linear" i kurvor - helt plötsligt kan då histogrammet "låsa upp sig" trots att svartpunkten inte egentligen flyttat sig!

Att tolka ett histogram är inte alltid lätt.

Den "korrekta" svartpunkten beror inte helt sällan på vilket objektiv du fotat med och hur mycket motljus du haft...! :) Detta går ju inte alltid att förutsäga, men som du säger tycker jag också att värdet "5" i gamla LR är alldeles för mycket. Jag satte "2" till slut, med en ganska rak kontrastkurva.

Det finns inget "rätt" här, man får prova sig fram. Det beror ju på många olika orsaker - objektiv, motljus, motivkontrast, din egen preferens osv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto