** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR: Datorn dör vid generering av 1:1 previews

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneB

Aktiv medlem
Idag stötte jag på ett mycket störande och besvärligt fel. Datorn dör/stängs av och återstartar när jag sätter igång en rendering av 1:1 previews i Lightroom 4.4, senaste versionen. Inga andra program har givit samma fel. Lightroom har tuffat på som tåget tidigare. Jag har inte haft datorproblem på många år, mer än något enstaka fel som kunnat avhjälpas enkelt.

Datorn är en månad gammal stationärt hembygge.
- Win8 Pro
- 32 GB RAM
- Samsung 256 GB SSD
- Två datadiskar

När problemet uppstod låg LR-katalogen och previews på SSD, nu ligger de på en av datadiskarna. Bios rapporterar inga minnesfel. Jag har prövat att köra det virtuella minnet på SSD, på en datadisk och helt utan virtuellt minne.

Om jag kör LR utan att generera previews verkar det fungera bra. Datorn rapporterar låga temperaturer på CPU och MB.

Någon som kan ge mig idéer om till vidare felsökning?
Tacksam för all hjälp.

Vanlig redigering kanske är svårt att parallellisera men rendering av previews kanske körs trådat. Om du på nåt sätt kunde testa stressa datorn med nåt man vet använder flera kärnor och kanske provocera fram samma fel... Jag vet inte om det kan vara nåt sånt men en tanke bara.

Jag har inga specifika råd men några allmäna som kan vara värda att kolla upp:

* Har du optimerat katalogen på länge? File->Optimize Catalog. Man kan också kontrollera integriteten men jag vet inte riktigt vad skillnaden är, håll ned alt när du startar och markera kryssrutan som heter något i still med 'Check catalog integrity'.
* Cachen. Hur stor är den och har du kollat om den är full? Var ligger den, kanske ligger den kvar på en disk som det är problem med. Preferences->File Handling->Camera Raw Cache Settings

Vanlig redigering kanske är svårt att parallellisera men rendering av previews kanske körs trådat. Om du på nåt sätt kunde testa stressa datorn med nåt man vet använder flera kärnor och kanske provocera fram samma fel... Jag vet inte om det kan vara nåt sånt men en tanke bara.

Bra tips, jag ska testa. Tack!

Jag har inga specifika råd men några allmäna som kan vara värda att kolla upp:

* Har du optimerat katalogen på länge? File->Optimize Catalog. Man kan också kontrollera integriteten men jag vet inte riktigt vad skillnaden är, håll ned alt när du startar och markera kryssrutan som heter något i still med 'Check catalog integrity'.
* Cachen. Hur stor är den och har du kollat om den är full? Var ligger den, kanske ligger den kvar på en disk som det är problem med. Preferences->File Handling->Camera Raw Cache Settings

Tack, katalogen och integrity kollas vid backup, ca en/vecka. Cachen har jag inte kollat, tack!

Idag stötte jag på ett mycket störande och besvärligt fel. Datorn dör/stängs av och återstartar när jag sätter igång en rendering av 1:1 previews i Lightroom 4.4, senaste versionen. Inga andra program har givit samma fel. Lightroom har tuffat på som tåget tidigare. Jag har inte haft datorproblem på många år, mer än något enstaka fel som kunnat avhjälpas enkelt.

Datorn är en månad gammal stationärt hembygge.
- Win8 Pro
- 32 GB RAM
- Samsung 256 GB SSD
- Två datadiskar

När problemet uppstod låg LR-katalogen och previews på SSD, nu ligger de på en av datadiskarna. Bios rapporterar inga minnesfel. Jag har prövat att köra det virtuella minnet på SSD, på en datadisk och helt utan virtuellt minne.

Om jag kör LR utan att generera previews verkar det fungera bra. Datorn rapporterar låga temperaturer på CPU och MB.

Någon som kan ge mig idéer om till vidare felsökning?
Tacksam för all hjälp.

Sådant beteende kan tyda med problem med värme. Att generera 1:1 previews belastar processor ordentligt och länge (om det är många bilder) vilket sätter kylningen på prov. Belasta CPU med Prime 95 (med "inplace Large FFT bockat ) och titta på temperaturerna, speciellt CPU. Kolla också om PSU levererar rätt spänning under belastning.
Vilka komponenter använder du? Svårt att hjälpa dig utan att veta grundläggande saker.

Spelar det nån roll hur många previews du skapar? Dör datorn redan efter en preview? Tio? Hundra? Tusen?

Vad händer om du väljer "discard 1:1 previews" först och därmed verkligen tvingar fram nyskapade previews?

Sådant beteende kan tyda med problem med värme. Att generera 1:1 previews belastar processor ordentligt och länge (om det är många bilder) vilket sätter kylningen på prov. Belasta CPU med Prime 95 (med "inplace Large FFT bockat ) och titta på temperaturerna, speciellt CPU. Kolla också om PSU levererar rätt spänning under belastning.
Vilka komponenter använder du? Svårt att hjälpa dig utan att veta grundläggande saker.

He-he! Jodå, det var den typen av fel jag misstänkte. Tack för tipset, Prime 95 hann ge en skärmbild innan datorn knäppte till och dog.

Komponenter:
Moderkort: ASUS P9X79 DELUXE X79 S-2011 ATX
CPU: INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
CPU-kylare: NOCTUA NH-D14 SE2011 S-2011
Minne: 2x CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL10 (2X8GB)
Nätagg: CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU
Grafikkort: ASUS GEFORCE GTX 670 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

Systemdisk (SSD): SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC

Allt monterat i en FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 BLACK

Nu återstår felsökning och justering. Fortfarande tacksam för tips.

Någon som kan bistå med tips om hur jag felsöker? Jag kan köra Prime 95:s Torture test med tre workers men inte med fyra.

Om din processor och grafikkort verkar ok samt du testat integriteten på din LR-katalog så tycker jag du ska försöka installera om programmet.
Gör även en kontroll över hårddiskens status.

/stefan

På pappret ser det ju ut att vara ett sjukt stabilt bygge! Lite avundsjuk...
Den självklara frågan är väl om du har klockat den, men det antar jag att du inte har för då hade du nog nämnt det. Vet bara att vissa kort nu för tiden har superenkla sätt att överkolcka på så även om man inte är så insatt kan man klocka.

Eftersom det verkar ha med belastning att göra så skulle jag misstänka värmeproblem eller instabilitet pga överklock, din kylare ska ju klara en hel del men kanske värt att se att den är rätt monterad, kanske plocka bort, göra rent och lägga på ny kylpasta. Kan prova att plocka bort lite av minnet och underklocka processorn.

Här en tråd med en kille med samma proc och moderkort:
http://forums.hexus.net/cpus/270121-i7-3820-asus-p9x79-4-6ghz-prime-95-fails.html

Han har dock överklockat

Sen de självklara tipsen: Se till att ha uppdaterad firmware till moderkortet och uppdaterade drivrutiner till allt. Och så tipset som alla slänger in: Har du provat att formatera om datorn?

Alltid lika kul när man har en enkel fråga t ex att man undrar över hur man gör två kolumner i Google Docs. Svaret på närmsta datorforum: uppdatera drivrutinerna och formatera om datorn...

När jag hade liknande problem visade det sig att jag fick klocka ner CPUn en smula (den var rejält överklockad). Prime95 hade dock inte påvisat några problem, ej heller ljudrendrering från Cakewalk Sonar.

Rendrering av 1:1-previewer är således en prima stabilitetstest :).

Att du bara kan köra med 3 workers låter skumt. CPU-problem kanske (även om jag aldrig varit med om det själv...)?

En klassiker är ju att byta plats på minnesmodulerna och se om du får något annat fel...

Någon som kan bistå med tips om hur jag felsöker? Jag kan köra Prime 95:s Torture test med tre workers men inte med fyra.

Arghhh! Less på att meka dator!
Jag har bytt cpu, kylning och nätagg. Nu startar datorn och kommer till första Windows 8-skärmen. Då stängs datorn av och bootar om. I all oändlighet.

Snart formaterar jag om ;-)

Tips mottages tacksamt!

Är det ett hårdvarufel så räcker det kanske inte att formatera om disken...

Lite annat att prova:
* Boota från en Ubuntu-disk eller liknande och kolla så att det funkar
* Kör "Memtest" eller liknande för att kolla minnet
* Kolla samtliga temperaturer med t.ex Coretemp
* Prova att klocka ner processorn (alt höja spänningen lite om du vet vad du gör)
* Byta plats på minneskapslar
* Kolla så att hårddisken mår bra (prova med chkdisk).

Då skulle jag gissa på defekt VRM på moderkortet som gör att effektuttaget med alla kärnor igång ger en instabil matning.

Kanske en defekt CPU... men moderna CPU'er går i princip aldrig sönder oavsett vad man gör med dem.

Då skulle jag gissa på defekt VRM på moderkortet som gör att effektuttaget med alla kärnor igång ger en instabil matning.

Kanske en defekt CPU... men moderna CPU'er går i princip aldrig sönder oavsett vad man gör med dem.

Tack Janne, datorn gick som tåget en månad. Sedan gjorde hög CPU-belastning att datorn stängdes av, som av överhettning. Inom några dagar blev situationen ohållbar. CPU och kylning byttes. Ingen skillnad. Igår bytte jag nätagg, men datorn kommer inte längre än till Win 8-bootscreen, för att sedan starta om. I all oändlighet.

Mitt nästa steg blir att försöka boota från usb, för att felsöka därifrån. Idéer kring detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar