Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR öppnas inte efter nyinstallation

Produkter
(logga in för att koppla)

Senderman

Avslutat medlemskap
Jag prenumererar (106:-/månad) på LR 5 sedan några månader tillbaka.

Efter att ha formaterat om en seg hårddisk på min iMac har jag nu försökt kopiera över LR från backupen (Time Machine för mac). Men LR öppnas inte som vanligt utan istället kommer en Adobe-ruta upp som ger mig två alternativ jag inte vet svaret på (se bif. fil):
1) ”Jag har ett serienummer och vill licensiera Lightroom.”
2) ”Jag vill pröva (30 dagar återstår)”

Ingendera vill eller kan jag svara på. Om jag har ett serie-nr på LR känner jag inte ens till.

Originalfilerna finns kvar på en extern hårddisk men det är de redigerade bilderna i LR jag vill åt. Någon som vet hur kommer jag åt mitt bildarkiv?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • Välkommen till Adobe.....png
    Välkommen till Adobe.....png
    64.6 KB · Visningar: 57
På Adobe.se kan du logga in och komma åt ditt licensnummer. Men det förutsatt att du har ett konto där. Annars har du ju licensnumret på din CD/paket som Lightroom levererades i.

Du måste svara på en av frågorna annars kan du aldrig starta Lightroom.

All redigering du gjort i dina bilder lagras inte med bilderna, det lagras i Lightroom's databas. Så du måste även hämta tillbaka din fil "Lightroom 5 Catalog.lrcat" från din säkerhetskopia.
 
På Adobe.se kan du logga in och komma åt ditt licensnummer. Men det förutsatt att du har ett konto där. Annars har du ju licensnumret på din CD/paket som Lightroom levererades i.

Du måste svara på en av frågorna annars kan du aldrig starta Lightroom.

All redigering du gjort i dina bilder lagras inte med bilderna, det lagras i Lightroom's databas. Så du måste även hämta tillbaka din fil "Lightroom 5 Catalog.lrcat" från din säkerhetskopia.

Tack - nu kom jag åt mitt licensnummer. Men när jag fyllde i det dök det upp ett stort rött kryss efter det och sedan gick det inte att fortsätta utan jag måste avbryta. Har fyllt i det flera gånger med samma resultat.

Filen "Lightroom 5 Catalog.lrcat" hittar jag inte i backupen. Har letat i olika mappar, främst Adobes (och sökt).

Måste man ha kontakt med Adobe först? Dvs. måste licensnumret ha bekräftats först? Kanske ligger filen i deras moln?
 
Logga ut från Creative Cloud och logga in igen - det brukar lösa det problemet.
 
Logga ut från Creative Cloud och logga in igen - det brukar lösa det problemet.

Nu har jag kommit in på min medlemssida på Adobe och det visade sig att jag har en prenumeration på "Creative Cloud-medlemskap för fotografi (årsprenumeration)‎". Dock hittade jag inget serie-nr för medlemskapet. Det jag testade med tidigare visade sig vara från ett köp av PS Elements från 2012.

Har också äntligen hittar filen "Lightroom 5 Catalog.lrcat" och kopierat till hårddisken. Den låg väl inbäddad under mängder av mappar (och gick inte att söka fram!).

Men för att kunna öppna den "tvingades" jag fylla i för en 30-dagars testperiod. Då - ÄNTLIGEN - hittade jag mina 18.000 bilder som jag laddat upp till LR, och delvis redigerat.

Hoppas bara inte dom "försvinner" nu igen efter 30 dagar.....

Stort tack för hjälpen! Den ena inputen efter den andra gav uppslagen till lösningen! :)
 
Det kan ju också vara så att vi som svarade hade rätt, så att problemet inte uppstår igen ;)
Det är den här meningen jag tycker verkar konstig, men det kanske skall vara så:

citat:
Men för att kunna öppna den "tvingades" jag fylla i för en 30-dagars testperiod. Då - ÄNTLIGEN - hittade jag mina 18.000 bilder som jag laddat upp till LR, och delvis redigerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.