Annons

LPI eller DPI på digitaliseringsbord... Vad är skillnaden??

Produkter
(logga in för att koppla)

internetper

Aktiv medlem
Hej alla fotofantaster!

JAg funderar på att köpa mig ett digitaliseringsbord för min fotoredigering.

Har dock ett problem, olika tillverkare anger upplösningen på själva ritplattan i olika format. De har både DPI och LPI vilket står för Dots Per Inches och Lines Per Inches.. eller hur?

om en platta har en upplösning på 3000 lpi är det då mer än en motsvarande på 3000 dpi?

Några tipps på bra ritplattor för under 1000 kr?

När man pratar DPI och LPI inom tryck så ska en bild minst hålla det dubbla DPI som LPI motsvarar.
Dvs. är en bild i 300DPI så kan den max tryckas i 150LPI för att bibehålla kvaliteten på bilden i trycket, är du med?

Hoppas det klarnar lite för dig? Kanske nån annan är duktigare på digitaliseringsbord än vad jag är, har aldrig använt dem till nåt meningsfullt.

//Joseph - som hellre pillar med musen...

wacom som är stora kvalitétsleverantörer av ritbrädor ger ut några av sina sina graphire's för runt tusenlappen.
jag har en gammal graphire2 som passar mig ypperligt, och då kör jag ändå rätt avancerat med min ritbräda. jag inte bara retuscherar foton utan även målar.
(iofs skulle jag gärna ha en av deras lite bättre modeller när jag målar.. men för fotoretusch funkar den suvve)

Fast när man säger DPI menar man ofta PPI (pixlar per tum. DPI har med skrivarupplöstning att köra - bläckpluttar per tum.
Eftersom man ofta använder flera punkter i skrivaren för att skriva en pixel så är det bra att hålla isär PPI och DPI.

JA man skall hålla isär dem men tyvär så anger tillverkarna både dpi och lpi på borden...

så altså är ett bord med 3000 lpi nästan dubbelt så exakt som ett med 3000dpi (eftersom det bara ger 1500 lpi) ? Har jag förstått detta rätt???

/Per

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto