Annons

LowePro Photo Trekker classic

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Har börjat kika lite på Lowes Photo Trekker classig rygga. I dagsläget har jag en Minitrekker som jag växt ur (Utrustningsmässigt :) och nu behöver den ersättas med en större säck.

Vad är skillnaderna mellan PTC och PTII förutom att II verkar ha allväderskydd? Det skiljer ca 1000kr i pris, så det borde vara mer skillnad är bara AW. Av de bilder att döma som jag sett, så ser PTII rejälare och mer robust ut i sin konstruktion än PTC.

Ni som har erfarenheter av PTC kanske kan dela med er av dessa? Det verkar i alla fall vara mycket säck för pengarna.

En annan fråga. Vad är skillnaden mellan Photo Trekker II AW och Nature Trekker II AW? Prismässigt är dom väldigt lika.
 
Har en Phototrekker classic som jag fyllt med så mycket prylar att jag knappt orkar bära den längre...funderar på att skaffa en minitrekker istället och minimera utrustningen - intresserad av att byta...?
 
gost skrev:
Vad är skillnaderna mellan PTC och PTII förutom att II verkar ha allväderskydd? Det skiljer ca 1000kr i pris, så det borde vara mer skillnad är bara AW. Av de bilder att döma som jag sett, så ser PTII rejälare och mer robust ut i sin konstruktion än PTC.

En annan fråga. Vad är skillnaden mellan Photo Trekker II AW och Nature Trekker II AW? Prismässigt är dom väldigt lika.
NatureTrekker är ca 1 dm högre, dvs längre rygg och större invändigt. Jag har en PTII, där jag utan problem får ner en Hbl 500CM, två CF-gluggar, två mag, mellanringar, filter, Nikon F90X, två AF-gluggar, blixt, ljusmätare och rikligt med film till båda kamerorna. (Men då blir det tungt!)

Jag är 1,85m lång och önskar att jag köpt NTII istället för att få den längre ryggen, som det är nu måste jag justera upp bärselen en bra bit för att kunna bära på höfterna.
 
Jag är också ganska lång och min minitrecker är alldeles för liten för mig. Det kanske är värt att lägga en extra slant för en större säck som sitter bra.

Ser man på specarna på säckarna innermått så verkar PTC vara större än NTII, i alla fall invändigt:

NatureTrekker AW II:
Innermått: 29 x 15 x 42.5 cm
Yttermått: 37 x 38 x 48,5 cm

PhotoTrekkerClassic:
Innermått: 33 x 15 x 45.5 cm :
Yttermått: 35.5 x 33 x 51 cm

PhotoTrekker AW II:
Innermått: 30.5 x 15 x 48.5 cm
Yttermått: 37 x 38 x 54.5 cm

Enligt dessa världen verkar det nästan som att PTC är störst invändigt, men minst invändigt, lite märkligt.
 
Sorry, jag har blandat ihop modellerna. Jag har en NTII, inte en PTII. Photo Trekkern är den större av dem. Om dina mått stämmer så måste PTC vara betydligt mindre vadderad än de övriga, på gott och ont.
 
Vad har du för synpunkter/erfarenheter på din NTII? Har läst lite att folk tycker den är tung, iofs. inget större problem om den bara sitter bra.

Jag har också dragit slutsatsen att PTC måste vara betydligt mindre vadderad om Cyberphotos mått stämmer (Vilket vi får förutsätta).
 
Den är inte fjäderlätt men å andra sidan är den stabil och välpolstrad. Bärsystemet är bra när man justerat in det och man klarar att bära rätt mycket. Mitt problem är rygglängden, jag borde som sagt ha köpt den lite större PTII.

På utsidan av väskan finns en hållare som man stoppar två av stativbenen i och sen spänner fast överdelen med en rem högre upp. Jag vet inte om jag är så förtjust i den konstruktionen, mitt stativ (Manfrotto 055) hamnar för högt upp och tyngdpunkten förskjuts på ett obekvämt sätt. Man är dessutom mer eller mindre tvungen att montera loss stativet för att kunna öppna väskan vilket är lite jobbigt.

Jag köpte min väska från Kanada för ca 1700SEK inkl frakt, tull och moms.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.