Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

low key och high key

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur man gör low och high key.

Jag vet att tex low key motsvarar att bilden innehåller tex zoner från 0 till V, men hur gör man en sån bild?

Jag använder studioblixtar (om det spelar någon roll) och undrar om man ska sätta ner dem (så det blir som på natten) eller ska man underexponera?

Kan man göra alla motiv till low key eller passar färgade människor bättre till det och vita till high key?

Ska man använda någon speciell film (jag kör svartvitt)?

Många frågor och hoppas på många svar :)

/ Marcus

Är det ingen här som vet något om low resp high key?

Ni behöver inte svara på alla frågor...

Om det inte är någon som vet något är det kanske dags för en fotouppgift, för jag trodde nästan alla hade gjort low eller high key någon gång.

/ Marcus

Jag är inte så kunnig på detta tema, men vet att om du vill få svart riktigt svart så spotmäter du mot det svarta och sänker exponeringen c. 2½ steg. Ska du ha vitt riktigt vitt går du upp ungefär motsvarande. Däremellan är det kanske bäst att testa sig fram.
MVH
/JK

Jovisst.. Jag har själv funderat lite över detta.. Men eftersom zonerna för en low-key bild är angivna, så måste (bör) väl rimligen motivets delar inte ha för stor exponeringsvariation.

Om du prenumererar/köper/läser FOTO så är där ju just nu en helt underbar serie, Mörkersskolan.. (började i 11/2003).

Det häftiga är ju att även zon V i en low-key ser nästan vitt ut.

Precis som Janne säger, så mäter man mot antingen en gråskiva, och sänker exponeringen 2½-steg. Eller då spotmäter mot det svarta och även där sänker exponeringen.

Det blir ju mycket mätande och grejjande..

En High Key kan se ut såhär nånting..

Fast detta är ju ingen bild som jag mätt olika delar av motivet med.. Jag såg bara till att placera himlen i X.. skulle tro att de mörkaste delarna ligger i VI (beräknat på histogrammet).

Bilagor

• highkey.jpg
    highkey.jpg
    41.2 KB · Visningar: 2,423
Histogrammet.. Som synes är ingen del av bilden helt utfrätt, histogrammet slutar behagligt precis före 0 (X)

Bilagor

• highkeyhist.jpg
    highkeyhist.jpg
    48.3 KB · Visningar: 2,415
Tack för bild och historgram.

Då kan du kanske svara på en av frågorna som jag hade och är egentligen mest intresserad av.

Är det lika lätt att göra en low resp high key av samma motiv vid samma ljussättning? Jag brukar använda zonsystemet så det kan jag, men är det så då man har ett motiv så "går" det bara med low eller high?

Eller passar en del bättre till det ena?

Tex en färgad man, passar han bättre till low?

/ Marcus

Jag har aldrig gjort en lowkey, faktiskt.. Men rent teroetiskt så bör ju en färgad person fungera bättre i en low-key bild.

Naturligtvis går det att göra både en high-key och en low-key bild på samma motiv och med samma ljussättning, Det handlar ju mest bara om att kontrollera exponeringen.. Om man utgår från en low-key bild och vill göra de till high-key, så ska du ju "bara" förskjuta exponeringen.

T.ex. Du har gjort en high-key, placerat det ljusaste i X och fått till det så att de mörkaste skalorna i bilden ligger i VI, då blir det till att mäta ljuset (spotmäta) i VI-zonen och sedan flytta denna 3 steg till 0, då kommer ju således X att hamna i IV. (hoppas jag tänker rätt nu..

Jo, du tänker rätt, men det är jag som nog är lite blind i mitt tänkande. Jag har svårt att tänka att mitt i natten kunna få till en high key, men det är ju faktiskt bara att vänta och vänta och vänta.

/ Marcus - som tar med kameran imorgon till jobbet för att göra lite low key mitt på dagen, bara för att visa för mig själv att det går.

Precis.. det går ju alldeles utmärkt att överexponera en nattbild, frågan är hur det blir. Kunde vara kul att testa.. faktiskt.

Här kommer samma bild i low-key (fördelen med digitalt? ;)

Bilagor

• lowkey.jpg
    lowkey.jpg
    39.1 KB · Visningar: 2,371
Fast om sanning ska fram så tycker jag nog personligen att High/low-key bilder skall vara i SV..och inte i färg.. zonsystemet gör sig så mycket bättre där.. ;)

Jag har inte själv lekt med det men en bekant grävde ner sig i det för ett tag sedan. Hon körde med ''vanlig'' film. Det verkar inte vara konstigare än vad Jan skrev; över- eller underexponera med några steg. Sedan är det svårt att säga vad som passar till vad. High key brukar bli lätta drömska bilder och low key brukar bli hårdare. Om man kan säga något så är det väl om konturerna; det gör sig bra i low key men de har en tendens att försvinna i high key.

Hmmm, besvara knappen känns verkligen motig när man egentligen vill infoga en ny fråga... nåja.

Jag snubblade för en tid sedan över en Photoshop action som gjorde om en bild till High Key, tyckte den funkade ganska bra. Någon som vet vilken det kan ha varit?

Eller kanske rent av hur man lätt gör en sådan själv...

Det är ju ganska enkelt att skapa en High-Key bild i PS.. Men det krävs ju att bilden har vissa förutsättningar..

Exponeringen bör inte sträcka sig över mer än 1/2 histogrammet.
Då drar du gråpunkten till slutet av kurvan (mot svartpunkten), sedan drar du vitpunkten där histogrammet börjar.

På samma sätt kan man göra en Low-Key (fast då tvärt om ;))

Är trött och känner mig dum men vad är high-key & low-key ???

Ser skilnaden men dom två cellerna som vanligtvis brukar springa runt i huvudet och jaga varandra har gått och lagt sig så nu fattar jag nada =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar