Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Long exposure compensation for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Hallå, ni fotokungar! =)

Försöker få mig att förstå reciprocitaleffekten (sp?) utan att behöva lägga ut hundralappar på kasst exponerade filmer!
Jag har rätt noga läst igenom diskussionen i Terjes forum, där folk diskuterar huruvida hans tabeller för Velvia m.m. stämmer - kort sagt så förstår jag ingenting...

Men helt dum är jag ju ändå inte! Jag förstår att man kan kompensera en större bländaröppning mot längre exponeringstid, men med vilket förhållande?

Jag fotar uteslutande på Superia 200 under tiden jag lär mig fotografering - enligt dess datasheet så gäller följande kompenseringar vid följande exponeringstider (utdrag):
exposuretime (sec): 16 64
Correction (lens opening): +1 +1 1/3

ok, så om min kamera tycker att jag skall exponera motivet 16 sekunder så skall jag manuellt öka bländaren 1 steg för att filmen skall komma till sin rätta. Men nu min fråga!
För att få så stort skärpedjup som möjligt så vill jag ju ha kvar bländaren där den är, och istället öka exponeringstiden ifrån 16sec.

Dummyfrågan nu då: Hur många sekunders kompensation behövs för +1 i bländaröppning?
 
Vid 16 sekunder ska du använda +1 steg eller då dubbel tid, alltså 32 sek.

Vid 64 sekunder ska du använda 1 1/3 steg eller då ca 150 sek.

Men Superia är inte den optimala filmen för nattfoto... Det ska vara diafilm..
 
Kanon! Tack för svaret.

PS! Jag vet att den inte är lämplig till allt, men jag vill hålla mig till en film nu så att jag minskar antalet fria variabler i mitt experimenterande (så att säga). Om jag har förstått DIA rätt så kan jag glömma att ge mig på det om jag inte ens lyckas exponera korrekt med negativ =)
 
Jag älskar nattbilder, och jag använder helst negativ film för dem.

Vad för typ av bilder är det du tar?

Jag bryr mig inte om tabeller för reciprocitetsavvikelse, de är bra som ett utgångsvärde men lämplig exponering beror på motivkontrast och ljusets färg. Månljus eller gatlampor?

Jag exponerar så att de mörka delarna får lagom svärta, i hamnmiljö brukar det ge bl. 8 och tio minuter med 100/21° ISO.

Tänk på att en exponering på en minut eller fem minuter knappt ger någon skillnad i svärta på negativet.

Jag tycker att man måste ”lära sig” vad som är lämplig exponering för olika typer av nattbilder.


Fördelen med negativ film är att man kan låta filmen samla ljus under lång tid utan att de ljusa delarna blir detaljlösa. Blir de ljusa partierna för ljusa är det bara att göra bilden mörkare. Skanning kan bli ett problem eftersom täta filmer (rikligt exponerade negativ eller snålt exponerade dior) är svåra att hantera för enklare skannrar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.