Annons

London - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennydesign

Avslutat medlemskap
Jag ska resa till London i nästa vecka och undrar om någon har tips om utställningar, museum, gallerier eller bara var man kan äta och dricka gott och inte alltför dyrt? Samt kanske vad man bör se? (utöver de vanliga sevärdheterna som Towern, London Bridge etc.)

Tack på förhand! / Jenny

Det finns ett fint hinduiskt tempel ute vid Wembley. Tunnelbana dit. Väldigt vackert, och man behöver inte alls vara hindu för att tycka det är kul. Jag vet inte hur ofta man har gudstjänst, det var en häftig där när vi kom.

Gratis, såvitt jag minns, men en liten donation är på sin plats.

Köp en restauranguide, t.ex. Nicholsons. Kolla gärna restauranger utanför de vanligaste områdena som Soho och Bayswater.

Ha kul

Ett par platser som jag tycker om i London (fast de kanske tillhör de vanliga sevärdigheterna):

The Natural History Museum, och då är det byggnaden och arkitekturen som jag tycker är helt fantastisk (dvs den äldre delen av museet). Gratis inträde om jag inte minns fel.
www.nhm.ac.uk/visit-us/history-architecture/architecture-tour/index.html

Det andra stället är Kew Garden i Londons västra delar med sina fina växthus.

När det gäller mat i London så är indisk mat att rekommendera (ett jättestort utbud, gott och prisvärt).

Tate modern om du gillar modern konst. de brukar alltid ha nån bra utställning där.

annars är camden ett schysst ställe att fördriva lite tid speciellt på lördagsförmiddagar då det är lite marknadsgrejer där. där finns många intressanta motiv att fota också.

/ nisse

Lite tips

Hej, jag har mitt ursprung i Norra London, född i Bushey, bodde I borehamwood i 13 år.

Några tips är väl, ex vis Carnaby street, musik, kläder, jippon, en miriad av små butiker, gångar & side strets (alleys)

Pettycoat lane har häftiga marknader, kommer ej ihåg vilken stads del.

Observera att det är numera svin dyrt att äta ute i London & England överlag.

Den bästa & mest prisvärda maten hittar man numera på bra pubar, en enorm utvecklig startade i början på 90 talet då pubar gick från att erbjuda sorkiga mackor, scotch eggs, div små tilltugg till att anställa kompetenta kockar & erbjuder nu oftast riktigt kalas käk, med stora menyer.

På ett besök 1991 hälsade på mina släktingar, så åkte jag för första gången på något så "turistigt" som en Thames båt tur, jag hade fördomar verkligen, men vi hade en fantastisk "Cokney" guide som berättade om staden & Thames med enorm humor & inlevelse, turen gick till Greenwich villiage (det finns olika långa turer) där finns den där tids meridiaden eller vad det hetter (Greenwicj mean time som går rätt genom stads delen, Greenwich är rätt olik den del av London du just gått omkring i, en annorlunda sta i Staden. Hursom helst så såg jag på London med helt nya ögon, & fick nya kunskaper. En av dom bästa "turist grejor" jag gjort någon gång faktiskt.

Äta billigast gör du väl hos en Chippy, (Fish & chips) fritterad färsk torsk & pommefritts (dock inte likt det du är van vid):)) är inte alls dumt.

Även Indiska resturanger är fantastiska i England, Curry är faktiskt nästan National rätt i England, detär vanligt att man avslutar en Pub kväll med att gå på Indisk resturang eller köpa med sig Take away.

St Albans är en fin medeltida stad, något norr om London, det gå bussar & pendeltåg mm. Där finns Englands Äldsta Pub, anrika byggnader, vakra katedraler, urgammal bebyggelse. Tudor tavern heter en bra resturang ditt jag åt massor av ggr, Morsan & Farsans favorit Resturang.

London Colney är ett litet samhälle ca 1 mil norr om London, här har Arsenal sin Tränings anläggning om du är sugen på att plåta Freddy Ljungberg & co, i byn finns också en Pub the Green Dragon som vunnit priset Englands Bästa Pub 1975 ingen dålig bedrift, den har en fantastiskt fin trädgård vid en å, bra mat. en riktig riktig pub, med härlig interiör. Lite sliten när jag var där sist, men den lär ha rustats sen dess.

Norrut mot Hertfordshire hittar du otroligt vackra miljöer & landskap.

Om du vågar dig till min gammla hem stad heter den Borehamwood, ligger ca 15km Norr om London, tidigare en mäktig liten film stad, här fanns & finns fortfarande EMI studios, Elstree studios, & BBS filialer tidigare ATV & ITV där jobbad min Mor i Många år, killarna som producerade Mupparna från USA Jim Henson & Co hyrde studio där bl.a, jag fick sitta på läktaren var & varannan dag & kolla olika inspelningar, vi bodde bara 50mtr från huvudingången. Så man fick träffa många stora när man var liten, Dean Martin, Rachel Welsch, Alec Guiness, & många andra av Mupparnas "special guest stars"

Även stora delar av den första Stjärnornas krig filmen spelades in där, alla inomhus scener, även filmer som the shining med Jack Nicholas, hela hotellet med snö & allting byggdes up i full skala för slut scenerna när han jagar lill grabben utom hus & i labyrynten.Hoteler lekte jag & kompisar i & uppe på fasaden, byggställningen osv. Hur häftigt som helst när man entligen såg filmen som lite äldre.

Hoppsann! Jag har visst hemlängtan, brukar ta båten från Göteborg till Harwich. Det är väl dags snart igen känner jag :)) Skönt att bara sitta i en fin pub på en torsdag & prat med vilt främmande människor som om det vore ens egna släktingar, nått jag saknar här i Sverige.

Lycka till!

Hittade en bild på Tudor Tavern I St Albans, i den här staden bor också min hel härliga Kusin Kelly (det är en Tjej) hon är lika gammal som dig & jobbar som Regi assistent till Michael Håfström, han som gjorde "Ondskan"ja världen är liten ibland.

Hon är kanon & lättsam,är ni flera gör det inget, "the more the merrier" hon gillar att gå ut, passa på träffa henne, säger jag som om det vore världens naturligaste sak att du kontaktar henne, men hon är Engelska & av den mera gästvänliga sorten, om du vill ha nr eller mail till henne hör av dig, så skall jag leta fram det, ...inget du lär ångra om du träffar henne :) Det är bara att ringa & säga att du känner Ralph & han rekommenderade att hon skulle visa dig stan & ta några järn. Hon var här & hälsade på i Mars i år då det gällde PR i Stockholm för Håfströms nya film De railed med Jennifer Aniston.

Hälsn Raffe

Bilagor

• 07_400x300.jpg
    07_400x300.jpg
    16.5 KB · Visningar: 517
Senast ändrad:
Stort tack

Tack så hemskt mycket allihop för all uttömmande information. Tudor Tavern såg mycket lockande ut också, Ralph!
/Jenny

Finns såå mycket. Blev sugen på åka tillbaka nu när jag lästa alla andra bra tips.

Mina tips:
- Camden Market, bra och billig mat, fina fotomiljöer
- Åk till Edgware Rd, finns bra arabiska restauranter i det området.
- Mysigaste puben jag varit på låg vid Notting Hill. Man klev av vid den tunnelbanestationen, gick förbi en gammal teater (som blivit ombyggd till bio och tyvärr står på rad för att rivas) svängde vänster och så ett par kvarter in. Hette något med en gammal fisk, får eller något liknande =) Någon som vet vilket ställa jag menar, så skriv gärna så jag kan lägga det på minnet. Enormt litet ställe i gammalt hus med bra mat och god öl.

Håller med om att allt är rätt dyrt, men ibland ska man unna sig!

/Mathias

Ralph!

Vilket kanon-erbjudande! Ska fundera lite på det. Åker dit med min pojkvän och en kompis och ska träffa en annan kompis där som studerar konst/fotografi på en skola i London, så jag är inte riktigt säker på om min uppmärksamhet räcker till alla jag ska rikta den till. :)
Men ... som sagt, jag ska fundera. Åker dit nästa onsdag och är där till söndagen samma vecka.
Tack igen! / Jenny

Hyde Park tidigt på morgonen!

Jag måste bara rekommendera Hyde Park tidigt på morgonen.. Varierande ljus, både vatten, fontäner, hundar, joggare och allt möjligt.

Jag var nere två morgnar i rad nu i helgen och här är lite bilder:

Londonbilder november 2005

Tack Magnus ...

... för ditt tips. Jag har redan varit där nu men jag hoppas kunna ta mig dit snart igen. Än är jag inte mätt på den staden. (blir man det nånsin?)
Tack igen. / Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar