Lite tips
Hej, jag har mitt ursprung i Norra London, född i Bushey, bodde I borehamwood i 13 år.
Några tips är väl, ex vis Carnaby street, musik, kläder, jippon, en miriad av små butiker, gångar & side strets (alleys)
Pettycoat lane har häftiga marknader, kommer ej ihåg vilken stads del.
Observera att det är numera svin dyrt att äta ute i London & England överlag.
Den bästa & mest prisvärda maten hittar man numera på bra pubar, en enorm utvecklig startade i början på 90 talet då pubar gick från att erbjuda sorkiga mackor, scotch eggs, div små tilltugg till att anställa kompetenta kockar & erbjuder nu oftast riktigt kalas käk, med stora menyer.
På ett besök 1991 hälsade på mina släktingar, så åkte jag för första gången på något så "turistigt" som en Thames båt tur, jag hade fördomar verkligen, men vi hade en fantastisk "Cokney" guide som berättade om staden & Thames med enorm humor & inlevelse, turen gick till Greenwich villiage (det finns olika långa turer) där finns den där tids meridiaden eller vad det hetter (Greenwicj mean time som går rätt genom stads delen, Greenwich är rätt olik den del av London du just gått omkring i, en annorlunda sta i Staden. Hursom helst så såg jag på London med helt nya ögon, & fick nya kunskaper. En av dom bästa "turist grejor" jag gjort någon gång faktiskt.
Äta billigast gör du väl hos en Chippy, (Fish & chips) fritterad färsk torsk & pommefritts (dock inte likt det du är van vid)
) är inte alls dumt.
Även Indiska resturanger är fantastiska i England, Curry är faktiskt nästan National rätt i England, detär vanligt att man avslutar en Pub kväll med att gå på Indisk resturang eller köpa med sig Take away.
St Albans är en fin medeltida stad, något norr om London, det gå bussar & pendeltåg mm. Där finns Englands Äldsta Pub, anrika byggnader, vakra katedraler, urgammal bebyggelse. Tudor tavern heter en bra resturang ditt jag åt massor av ggr, Morsan & Farsans favorit Resturang.
London Colney är ett litet samhälle ca 1 mil norr om London, här har Arsenal sin Tränings anläggning om du är sugen på att plåta Freddy Ljungberg & co, i byn finns också en Pub the Green Dragon som vunnit priset Englands Bästa Pub 1975 ingen dålig bedrift, den har en fantastiskt fin trädgård vid en å, bra mat. en riktig riktig pub, med härlig interiör. Lite sliten när jag var där sist, men den lär ha rustats sen dess.
Norrut mot Hertfordshire hittar du otroligt vackra miljöer & landskap.
Om du vågar dig till min gammla hem stad heter den Borehamwood, ligger ca 15km Norr om London, tidigare en mäktig liten film stad, här fanns & finns fortfarande EMI studios, Elstree studios, & BBS filialer tidigare ATV & ITV där jobbad min Mor i Många år, killarna som producerade Mupparna från USA Jim Henson & Co hyrde studio där bl.a, jag fick sitta på läktaren var & varannan dag & kolla olika inspelningar, vi bodde bara 50mtr från huvudingången. Så man fick träffa många stora när man var liten, Dean Martin, Rachel Welsch, Alec Guiness, & många andra av Mupparnas "special guest stars"
Även stora delar av den första Stjärnornas krig filmen spelades in där, alla inomhus scener, även filmer som the shining med Jack Nicholas, hela hotellet med snö & allting byggdes up i full skala för slut scenerna när han jagar lill grabben utom hus & i labyrynten.Hoteler lekte jag & kompisar i & uppe på fasaden, byggställningen osv. Hur häftigt som helst när man entligen såg filmen som lite äldre.
Hoppsann! Jag har visst hemlängtan, brukar ta båten från Göteborg till Harwich. Det är väl dags snart igen känner jag
) Skönt att bara sitta i en fin pub på en torsdag & prat med vilt främmande människor som om det vore ens egna släktingar, nått jag saknar här i Sverige.
Lycka till!