ANNONS
Annons

Lomography Fisheye One - vad hände med bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

fridafredag

Ny medlem
Hej!

Efter att ha slarvat bort min kära DSLR så tog jag steget jag länge varit nyfiken på - jag hoppade på lomo-tåget! Från Highlights.nu har jag beställt en sjukt söt Fisheye One som använder vanlig 35 mm film och som redan fått hänga med mig på både student och festival fast att jag ännu bara haft den i ägo några veckor.

POINT ---> Häromdagen framkallade jag min första rulle, lämnade inte den på expert och hämtade en timme senare alltså, men till min stora förvåning kom bara 24 framkallningar fram trots att rullen rymmer 36 (tror jag att det var). Det är alltså några bilder som förlorats, några mitt i filmen men de flesta i slutet. Vad kan möjligen ha hänt? Även blev några bilder delade på fel ställe.

Något har gått knasigt till, antagligen i matningen obviously. Men hur ska jag göra för att förhindra detta?! Jag tycker det är konstigt hur vissa bilder inte alls verkar finnas (inte ens på negativen), trots att allt verkat som vanligt.

Fotolabb -

Hej!
Efter att ha slarvat bort min kära DSLR så tog jag steget jag länge varit nyfiken på - jag hoppade på lomo-tåget! Från Highlights.nu har jag beställt en sjukt söt Fisheye One som använder vanlig 35 mm film och som redan fått hänga med mig på både student och festival fast att jag ännu bara haft den i ägo några veckor.
POINT ---> Häromdagen framkallade jag min första rulle, lämnade inte den på expert och hämtade en timme senare alltså, men till min stora förvåning kom bara 24 framkallningar fram trots att rullen rymmer 36 (tror jag att det var). Det är alltså några bilder som förlorats, några mitt i filmen men de flesta i slutet. Vad kan möjligen ha hänt? Även blev några bilder delade på fel ställe.
Något har gått knasigt till, antagligen i matningen obviously. Men hur ska jag göra för att förhindra detta?! Jag tycker det är konstigt hur vissa bilder inte alls verkar finnas (inte ens på negativen), trots att allt verkat som vanligt.

Hej.
Under förutsättning att du är 100% säker på att du använt en film med 36 bildrutor så skall fotolabbet naturligtvis "redovisa"- lämna tillbacka film motsvarande dessa 36 bildrutor. Sedan är den en annan sak om det blivit problem för dig vid fotograferingen.
Jag tycker -om du är säker på detta med en 36´film- gå tillbacka till fotolabbet och påpeka detta samt be om en förklaring och kanske ersättning för förstörd film.
OM du är osäker på antal använda " bildrutor" - så är det bara att testa igen och se om det blir problem med filmen igen. För när man framkallar så finns det ingen anledning för fotolabben att låta film "försvinna". Är det en 36 film så är det det.
Mvh
Rolf

Jag tror du får förklara lite bättre. Finns det 36 bilder framkallade på filmen och du har bara fått 24 från labbet? Eller finns det bara 24 rutor på en framkallad 36-film, där det alltså är uppehåll med blanka rutor i mitten och i slutet? Är det det sistnämnda kan det ju vara så enkelt att du glömt ta av objektivlocket där det är blankt och bilder saknas. Lomo Fisheye har ju sökaren bredvid och då kan man lätt glömma locket för optiken.

Det är nog svårt att lägga skulden på labbet om man använt en kamera vars säljargument är att den förstör bilder.

Jag tror du får förklara lite bättre. Finns det 36 bilder framkallade på filmen och du har bara fått 24 från labbet? Eller finns det bara 24 rutor på en framkallad 36-film, där det alltså är uppehåll med blanka rutor i mitten och i slutet? Är det det sistnämnda kan det ju vara så enkelt att du glömt ta av objektivlocket där det är blankt och bilder saknas. Lomo Fisheye har ju sökaren bredvid och då kan man lätt glömma locket för optiken.

Förlåt för otydligheten. Filmen är 36 bilder, och på framkallningen mottog jag endast 21 framkallade fotoutskrifter. Jag vet att jag glömt locket på vissa bilder, men helt klart inte på alla dessa försvunna.
Jag har nu tagit mig en närmare titt på negativen jag fick, och har dragit slutsatsen att det har blivit något knasigt med exponeringarna. Den har matat rätt, men vissa fält är antingen way överexponerade eller tvärtom.
Precis som Iggy säger så är det nog så att man får leva med att sånt här händer, just eftersom att kameran är "medvetet" billig! xD
Nu väntar jag med spänning på nästa rulle och hoppas jag haft större tur! :D

Bilagor

• SCAN0001.jpg
    SCAN0001.jpg
    17.3 KB · Visningar: 238
Bildrutor

Förlåt för otydligheten. Filmen är 36 bilder, och på framkallningen mottog jag endast 21 framkallade fotoutskrifter. Jag vet att jag glömt locket på vissa bilder, men helt klart inte på alla dessa försvunna.
Jag har nu tagit mig en närmare titt på negativen jag fick, och har dragit slutsatsen att det har blivit något knasigt med exponeringarna. Den har matat rätt, men vissa fält är antingen way överexponerade eller tvärtom.
Precis som Iggy säger så är det nog så att man får leva med att sånt här händer, just eftersom att kameran är "medvetet" billig! xD
Nu väntar jag med spänning på nästa rulle och hoppas jag haft större tur! :D

Hej
Eftersom du är säker på att du lämnade in en film med 36 bildrutor (enklast att skriva så) så,
kunde det vara intressant och höra om du fått tillbaka filmnegativ motsvarande 36 bilderutor? Att du sedan eventuellt inte har bild på alla är något annat. Vad jag skrev vilket tydligen inte alla förstod är att om man lämnar in en film med 36 bildrutor så skall man också få tillbaka alla dessa bildrutor- alltså 36. Det är inte fotolabbet som skall avgöra vad som är bra eller inte. Filmen är din- den linjen håller alla fotolabb.
Så har det blivit "svarta" rutor,blanka eller vad du vill, så är det kundens. Eller har ni andra på detta eminenta forum någon andra tankar ?
Att sedan fotolabbet väljer att göra kopior/bilder av enbart dom som det finns ett motiv på är något annat.
Här finns det olika sätt att arbete hos fotolabben. "Förr" i världen så fick "man" alltid kopior av alla bilder och då helt oberoende om det var en bild eller ej. Det var alltså inte fotolabbet som avgjorde om den skulle kopierars eller ej.

Att det blivit knasigt med exponeringarna kanske inte är så konstigt, då kameran bara har en enda slutartid och en enda bländaröppning, Inte heller någon exponeringsmätare eller någon form av automatisk inställning av densamma. Du får alltså både mäta ljuset manuellt med en lös exponeringsmätare /alt med en annan kamera och sedan parera detta med val av film. Ska du byta ISO får du alltså byta film eller ha flera kameror med en film av olika ISO i varje. Eller göra som jag brukar med min Lomo Fisheye, Jag använder gul orange och rödfilter med 55mm gänga (passar precis så man kan trä dom över objektivets ytterkant och sedan tejpa fast dom (eller hålla om man känner för det). Då har man ytterligare 3 exponeringsalternativ mot att fota utan filter. Gulfiltret förlänger exponeringen 1 steg, orangefiltret 2 steg och rödfiltret 3 steg. Dess färgfilter fungerar givetvis bara med svartvit film, annars blir bilderna som färgen på filtrena. Eftersom jag har dessa tre i 55mm sedan förut till en annan kamera, så kostar det mig inget extra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar