ANNONS
Annons

Lofoten, väder??

Produkter
(logga in för att koppla)

Black Pearl

Aktiv medlem
Hej hå alla fotografer!

Jag ska snart upp till Lofoten för att studera fotografi och har en liten fråga till alla er som ofta dräller runt där uppe; regnar det i princip varje dag? För de väderleksrapporter jag hittat så är det i princip regn som står på listan vartenda dag.
Börjar frukta nu att det kanske kommer bli så grått och blött att jag kommer mögla bort i en klippa :-o

Någon som kan lugna mina tankar?
// Ulrika

Trevligt!

Du får gärna maila mig om specifika råd. Jag är "kontaktperson" för fotolinjerna på skolan. Tidigare elev (två år).

**

Nej det regnar långt ifrån varje dag här.

Just nu så hänger dimman lågt och fjällen kunde lika gärna vara på andra sidan planeten. Måsarna skriker, båtarna guppar i hamnarna, många ligger väderfasta, blablabla,, så oerhört bra på alla sätt. (Kanske dock lite väl många turister..).

Lofoten Är en väderväxlande region. Det är lite av charmen här.

I sommar har det inte vairt många soliga dagar. Själv så anser jag oavsett sommaren vara den absolut tråkigaste årstiden här och dåligt väder betyder bara fler fotomöjligheter..

Jag kan tänka mig att snitttemperaturen här under en sommar är på runt 12 graderC. Inte varmt men perfekt enligt mig.

Jag tror inte att du kommer att uppleva Lofoten som väldans regnigt. Men kanske jag skriver så bara för att jag inte störs av "dåligt" väder..?:)

Vad gäller vintrarna så är de ofta väldigt växlande. Plötsligt lägger det ned snö i mängder, nästa dag kan allt vara borta..
Kallt blir det inte heller,, Golfströmmen och närheten till kust överallt bidrar till att det inte heller blir direkt kallt. Sällan 10minus här.. men å andra sidan fuktigt(=känns lite kallare).

Oavsett vädret så är det viktigt med bra kläder i Lofoten. Kläder som klarar vind och vatten utan att vara av typen tät galon:)

Vet inte om jag lugnade dig eller förvärrade din rädsla men jag tror nog att du skall klara dig finfint! Du kan hur som helst förbereda dig på ett knallfint år upp i drömland.

Vi ses säkerligen, jag är ju här och har flitig kontakt med skolan (besök, föredrag)...

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar