Annons

Lodrätt streck

Produkter
(logga in för att koppla)

bramhult

Avslutat medlemskap
Hej!
Betr min kamera K20D: Jag har plötsligt fått ett lodrätt, mycket smalt, streck på den högra sidan av bilderna. Strecket är på exakt samma ställe på samtliga bilder. Vid förstoring syns det att färgen är blå.
Byte av minneskort har ingen effekt, felet kvarstår.
Vad tyder det på?
Är det bara service som gäller?

Mvh
Göran

för mig låter det som att det är nåt tok med sensorn. Service är nog det enda.. Har felet varit från början eller kom det plötsligt?

precis så hade min K100D när jag underexponerade en exponering när jag hade iso uppställt på 800-3200.

Felet uppstod efter 1529 bilder. Fr o m bild 1530 finns felet.
Båda dessa bilder tagna med 1/750 s, ISO 800.
Bilderna 1530 t o m 1599 (sist tagna bild) har felet. Bild 1599 har ISO 200.
Slutsats: Service?

/Göran

Hej!
Betr min kamera K20D: Jag har plötsligt fått ett lodrätt, mycket smalt, streck på den högra sidan av bilderna. Strecket är på exakt samma ställe på samtliga bilder. Vid förstoring syns det att färgen är blå.
Vad tyder det på?

Mvh
Göran

Lustigt! Så har jag det på en gammal Olympus 2100UZ. Men strecket syns bara på displayen när jag tittar på en exponering, inte på bilden när kortet läses av datorn..

Uffe

Hej!
Vad tyder det på?

Mvh
Göran

Fick du samma resultat oavsett JPG eller RAW?

Jag utnyttjar bara JPEG. Men eftersom kameran byttes ut så är det väl ett tecken på hårdvarufel och skulle drabba bilden oavsett "protokoll".
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar