Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lodjur

Produkter
(logga in för att koppla)

ols

Aktiv medlem
är det någon som vet var man kan fotografera lodjur i sverige dvs var det finns några och då räknar jag inte djurparker.

ols skrev:
är det någon som vet var man kan fotografera lodjur i sverige dvs var det finns några och då räknar jag inte djurparker.

Tja, det är väl bland det svåraste man kan ge sig på. Lodjur är bland de skyggaste djuren i Sverige och rent otroligt svåra att se, än mindre att plåta. Av de stora rovdjuren måste väl lodjur i frihet vara det mest svårfotograferade, inte för att varg skulle vara lätt men jag tror att lo är ännu svårare. Nu är ju inte "otroligt svårt" = omöjligt, så se det som en utmaning.

Man kan inte åtla in lodjur vad jag vet. Eftersom de har så extremt stora revir så måste man nog fundera väldigt mycket på var man ska placera sitt gömsle.

De bilder jag sett på vilda lodjur har varit "extremturbilder", någon som legat vid orrspel och ett lo råkade gå förbi (chansen är väl större att blixten slår ner i orrkojan). De flesta (inte många) som överhuvudtaget får se lodjur gör det på natten framför bilen.

Läs mer om lodjur och andra stora rovdjur på
De5stora

Du får nog bege dig till skogslandskapen i södra Norrland för att ha någonsomhelst chans.

Lycka till!

Staffan

hej!
Jag läste en artikel i en fototidning för flera år sedan om en Fransman som rest till de norrländska skogarna för att plåta Lodjur. Han lyckades få en bild efter 15 år.

Även om det är fusk så är det beydligt lättare i djurparken.
Lyckas man sen ställa in sig hos en vakt, kan han öppna grinden så du får naturligare bildvinklar och snyggare bakgrund.

Ha dè / Åke.

Tittar man på spridningskartan så verkar det inte vara en hit att sätta sig på pass i skåne. Annat än på djurparker då.

Mvh
Maverick

necromancer skrev:

Men dom finns i Fyledalen i skåne också!
Kan väl hända att någon enstaka individ ibland traskar förbi, men att hävda att "de finns där" är väl att ta i. De kan vandra oerhörda sträckor per dag, 10-tals mil. Därför känns det lite beklämmande att se dem i djurparkers inhägnader, även om jag inser att det pedagogiska värdet är stort.

Om du sätter dig i det oerhört vackra Fyledalen och väntar på lodjur, så får du en väldigt fin upplevelse av ett stycke unik natur. Men skulle du se ett lodjur, kolla ditt termosinnehåll efter att kameran rasslat. Om innehållet inte indikerar körförbud, åk sedan iväg och köp lotter, för sådana turdagar kommer inte igen.

:) Staffan

Jag läste om en svensk fotograf (kommer ej ihåg hans namn) som endast hade lyckas träffa på Lodjur i skåne. Hade precis som fransmannen försökt i många år. Kan ju bero på att Fyledalen inte är så stor, sträcker sig ung. mellan Ystad och Tomellia - Sjöbo. Ca 2 mil långt område.

Men jag är ingen djur expert, bara återberättar det jag har hört och läst. Det ska vara ovanligt att dom finns i Skåne men det ska finnas en hel del i just fyledalen.

Kul att frågan om lodjur kom upp just nu, jag bor i Lindesberg, mellersta Sverige strax norr om Örebro. Jag hade faktiskt ett lodjur i trädgården i söndags morse när jag tittade ut. Snabbt som tusan iväg och hämtade kameran....men såg naturligtvis inte skymten av den något mer, suck ! Men den såg inte mycket ut för världen, men de är ju betydligt finare på vintern med tjockare päls.

Men vi har annars ganska gott om lodjur häromkring, brukar se åtminstone ett varje år. Att fånga dem på bild är något helt annat dock.

/ Mvh Fallan

intressant om det nu stämmer med fyledalen, tror helt klart det är värt o kolla upp lite mer, det är ju i princip runt husknuten bara.

Jag skulle gissa att ett av de säkraste sätten att få se ett lodjur är att åka till någon av våra större fjällnära nationalparker (sarek, padjelanta) och sätta sig bekvämt tillrätta i någon dalgång och kikarspana på dalsidan mittemot, högt uppe vid trädgränserna.
Ser du ingen lo kanske du iallafall får se en björn, och det är ju inte fy skam.
Detta är efter tips från fjällfotolegendaren Edvin Nilsson, som jag träffade i vintras.

Och när jag skriver se så menar jag just se, för att du ska komma så nära så du kan fotografera kan kräva flera veckor i gömsle.

Glöm inte att detta är nattaktiva djur.

nej det verkar till att bli ett tufft projekt det här, men som sagt stämmer det med fyledalen så får man välan helt enkelt ta o bosätta sig där i ett tält under hösten, men vill först ha det bekräftat.

visst kan man ta nationalparkerna o få chans på både järv. björn, varg och lo.......

där har vi nog nästa semester klar.....

Har länge drömt om att se lodjur i det vilda.
Sarek tror jag är ett hett tips. På vinterhalvåret kan man spåra dem om man är lite skicklig.

Annars finns de ju på skansen också ... tyvärr.

Angående mälardalen och lodjur så har jag också hört att det ska vara gott om dem. Men jag har aldrig träffat någon som faktiskt sett ett lodjur. Det var väl några år sedan som det lär ha suttit en lo uppe i björk, antingen var det Björklinge eller också Tierp. Minns inte riktigt... Men enligt jägarskrönorna här omkring så ser de spår efter lo lite titt som tätt.

Jag vill också fotografera lo i det vilda, men jag ska vänta tills jag köpt rätt objektiv. Skulle irretera mig fruktansvärt att få syn på lo och på förhand veta att bilderna blir dåliga pga oskarpt objektiv.

Mvh
Maverick

Hej.
Hoppas att mitt "lodjurs-tips" inte är helt inaktuellt.
För rätt så många år sedan tillbringade jag mer tid på hästryggen än bakom kameran. Och på vintern så var det inte helt ovanligt att jag fick syn på lodjur-spår i snön, när jag var ute och red. Min (kära) mor kom t.o.m i närkontakt med ett lodjur en dag när hon var ute och red. Alla "lodjurs-tillfällen" inträffade på vintern och det var på Hallandsåsen i Skåne. I och för sej så är det en fördel att vara till häst om man vill närma sej älgar, hjortar och andra vilda djur i vår fina natur. Det verkar som om djuren inte lägger märke till MÄNNISKAN så mycket om man sitter till häst. Dom blir inte lika skygga.

Men... om inget drastiskt har hänt i lodjurets vardag, så är mitt tips Hallansåsen i Skåne, vintertid. (om man inte är lat och åker till Skånes djurpark).

/Jacob vP

har sökt runt på nätet nu för att se om man kunde få någon info om det skulle finnas i skåneland men det ser inte ut så.

jag får väl helt enkelt kila ut som värsta indianspejaren o läsa spår i naturen och om jag mot förmodan skulle hitta några spår klämma ur mig att här har det för 2 timmar sedan passerat en lodjurshona med PMS samt en fis på tvären.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar