Annons

Lodjur?

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag var ute och gick imorse med hunden och upptäckte då ett spår jag inte sett innan. Det var absolut inte hund, utan liknade mer katt, men var mycket större än vanliga kattspår. Längden var ca 7-8cm. Jag har sökt lite utan att hitta något riktigt liknande. Lodjuren verkar ha lite mer triangelforamde framdelar på tassarna och dessa jag såg har en mer rundad form. Järv kan det väl inte vara såhär långt söderut (Trollhättan)?

(ursäkta den dåliga bildkvaliten, men jag hade bara mobilen med mig ute i skogen)

Bilagor

• spar1b.jpg
    spar1b.jpg
    86.2 KB · Visningar: 424
  • spar2b.jpg
    spar2b.jpg
    64.4 KB · Visningar: 418
  • spar4b.jpg
    spar4b.jpg
    73 KB · Visningar: 421
Senast ändrad:
Hårt bröd i stövlar

...är helt onödigt och obekvämt precis som kol. Dessutom har det ingen effekt mot grävlingar.
Själv har jag stött på grävlingar på nära håll (mindre än fem meter) vid fyra tillfällen och konstaterat att de ser dåligt men hör och känner doft mycket bra. Första reaktionen från grävlingen har varit flykt och det har gått fort. Se till att det finns flyktväg istället för att blockera vägen så är det lugnt. Skrönorna om grävlingar kommer ofta från människor som försökt avhysa grävlingar med ungar och då fått uppleva utfall från en försvarande sugga.

Hoppas du får tillfälle att fota en, det har jag missat under alla år
/nic

Jag har hittills aldrig sett en levande grävling, bara de som man ser överkörda vid vägkanten. Jag var ute nu igen på dagen men såg ingen grävling, bara spåren efter den. Skulle väl kunna följa spåren in i skogen men det känns lite dumt att störa den också, även om det vore kul att se en livs levande. Sen vet jag inte hur hunden skulle reagera och då kanske grävlingen känner sig trängd.

Lite kul nu med snön för det är massa älgspår överallt här och man kan se stället de har övernattat på. Kul med lite vilda djur :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar