Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Locka på fåglar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Är ganska ny inom detta å har just skaffat ordentlig
kamera utrusning å är ivrig på att börja fotografera fåglar. har tillgång till ett gömsle vid en myr, å har inför vintern börjat lägga ut mat som inälvor efter älgslakt m.m!
Jag har någon gång hört att det är möjligt att locka på fågel med läten, å undrar om det stämmer? tex att locka på orre med ett inspelat orrljud å berguven med berguv ljud?

Ja nog går det...

Det går att locka, jag brukar göra det när jag jagar. Järpe är det som förmodligen är den mest lättlockade fågeln, och om du sitter vid en myr gärna med lite backar ner mot, gärna med blandat granskog, björk. Järpen går bra att få inom 10-15 meter från dig. Jag lockar Järpe med järp pipa, de finns att köpa i närmsta jaktaffär, liten smal i krom.

En annan fågel som också går att locka är som du skriver orre, jag har aldrig provat med band, utan jag har även i detta fall använt pipa, denna ser ut som en järppipa men har en svamp i änden.

Hur du använder dem lär du dig lättast genom att titta på någon instruktionsvideo om lockjakt.

MVH
Peter

Ja, rätt lokalisation är nr1.

Artkunskapen leder ofta fram till de potentialer som man har i sin närhet..

Behöver inte alltid gömsle eller lockmedel även om det kan vara till stor hjälp.

Jag fotar mina fåglar nästan uteslutande utan gömsle eller kamoflage.

Neutrala kläder, samt täcka för så mycket hud och ansikte man kan.

Så går jag ofta ut i tät skog och bara sätter mig ned på en stubbe och väntar in verkligheten.

Ofta händer det mycket som på beställning.

Att vara ute mycket är nyckeln.

MVH Niclas,

Lokalisation är nr 1 som Niclas påpekar. Sedan kan man ju tillägga att för de flesta arter som går att locka är våren, försommaren med parning och häckning den bästa tiden. Att locka på sensommaren-hösten ger sämre resultat. Hackspettar, spillkråka kan man locka även vintertid, har jag noterat. -- Men det märkliga är att de ofta kommer på en annan hackspettsarts ljud när jag kört bandspelaren.

Ugglor kan du få att "hoa" genom att spela upp tex Berguvens läte på en cd-spelare. Berguvar "hoar" mest i början av Mars. Det ska gärna vara vindstilla och stjärnklart också.

Tänkte tillägga att med järppipan så går det utmärkt att locka fram mesar etc nu under vintern. Blås korta försiktiga toner så brukar både kungsfågel och mesar dyka upp.

biotopkännedom är väldigt viktigt när det gäller fågelfoto. Fel vid vid fel biotop lockar ingen fågel.

Bästa är att gräva ner sig i lite ornitologi. (läran om fåglar). Nästan alla småfåglar går att locka via ljud från bandspelare. Detta behövs dock inte. Man hör oftast inte.

Vad som är viktigt är att använda gömsle. Många fåglar blir lätt störda av mänslig närvaro. Sitter man i ett gömsle vet dem inte ens att man är närvarande. Då kan man se hur de beter sig i avkopplad form.

prova sätt upp lite mesbollar och kolla av me din kamera mot en plats där du vill att fåglarna skall kunna sitta och äta ifrån. Sätt sedan upp kamera å allting å kolla av bakgrunden genom kameran så den är ren å fin. Sen kan du få toppenbilder.

/Martin

Ugglorna är rätt ok att locka igång. Sparv- och pärluggla kan man rel enkelt vissla igång. Med slag- och lappuggla får man kolla så att ingen oinvigd är i närheten (blir för pinsamt annars), och sedan "frusta" eller hur man ska säga. Det funkar rätt bra att härma åtminstone slaguggla på det sättet.

Ser fram emot de svinkalla vinternätterna i mars, här uppe runt Luleå. Långt ut i gammelskogen, knädjup snö, stjärnklart, minus 20-25 grader och vindstilla....och så en spöklikt ropande slaguggla i närheten. Aah, det är naturkänsla! :))

//Glenn

En gammal klassiker är att locka till sig gök.
Behövs inget speciellt utan bara att hoa tillbaka.
Dom är territoriella och blir minst sagt förgrymmade om det finns en rival i området.
Så hoa ett tag, gärna dom där korta skarpa irritationslätena och det dröjer inte länge förrän göken sitter på en gren inom synhåll.

Notera: Gör detta där ingen kan se dig, du kan få stämpeln "fnurr på tråden" annars :D

/Andreas

Att locka på småfåglar på våren funkar som sagt väldigt bra. Hör man t. ex. en sjungade Bofinkhanne i närheten är det bara att spela upp lite sång. Oftast kommer de då direkt för att ta reda på vem konkurrenten är. Kan avslöja att min bild på Bofink i albumet "fåglar" hade jag aldrig kommit så nära utan bandspelare ;-)
Hälsningar Erik

Jag har märkt att tex lövsångare och talltita kan vara rel lätta att locka till sig, genom att försöka härma dem med tunna visslingar. Speciellt talltitor tycker jag generellt är ganska nyfikna av sig.
Och det slår nästan aldrig fel, att de kommer riktigt nära när man inte har kameran med sig :-/ Visst är det kul att titta på en talltita med kikaren, från 2m avstånd, men det hade varit roligare att ha kameran istället...

//Glenn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar