Annons

Locka djur & fåglar till en liten sjö?!

Produkter
(logga in för att koppla)

rikkopikko

Medlem
Hej!
Jag undrar jag om det på något sätt går och få igång ett fågelliv vid en liten sjö, kan man locka dit fåglar och djur på något sätt?
Min mor och far bor nämligen bara 300m från en liten sjö/kärr.
Jag tänkte jag skulle börja sätta upp lite fågelholkar runt om skogen vid sjön och på det sättet hoppas att det kommer lite fåglar,
Är det någon som har en aning om det ens är möjligt ?

Tips och råd mottages tacksamt.

Skickar med en bild på sjön.
// Richard

Bilagor

• DSC_0351.jpg
    DSC_0351.jpg
    94.8 KB · Visningar: 1,046
Det där är ju en ganska komplex fråga att svara på och jag är nog lite för trött nu faktiskt. Men det viktigaste är ju att skapa en miljö där fåglar kan trivas. Olika fåglar och andra djur har olika krav på sin miljö. Änder och andra fåglar som bor och lever i vatten livnär sig själva och sina ungar på vattenlevande insekter, tex fjädermyggor. Dessa trivs i relativt grunda vatten. Ankor och annat äter även vissa växter som även de trivs i grunda vatten. Att sätta upp några holkar är väl en ok start, men om du vill skapa en mindre variant av Hornborgasjön så kräver det lite mer strukturerade insatser.

Du kan läsa en massa om våtmarker på nätet. Jordbruksverket har lite broschyrer här http://www.jordbruksverket.se/blanketterochtrycksaker.4.595401461210ae2d589800033225.html och du kan även snacka direkt med din Länsstyrelse.

Från bilden tycker jag att din sjö ser ut att ha potential. Lycka till!

Detta kan man ju mala på om i timtal, men nu måste jag slagga

/björn

Fågelsjö

Du kan med framgång bygga en häckningsflotte, dvs med lite stock och annat flyttyg ex, några större plastdunkar som du förankrar i botten och sedan täcker med lite vegetation så får du en häckningsplats för ex. vis änder. Men innan du börjar ett projekt som det här så prata med markägare så det är o.k. Viltvårdande åtgärder som det här brukar inte vara något problem att få lov till att bygga.
mvh Lennart

Okej tack för era snabba svar.
Tanken är ju inte att detta ska gå i mål under 1-2månader, det kommer ta sin tid.
Det jag är ute efter är om jag på något sätt kan bistå med behoven för fåglar att komma till just till denna sjö.
t.ex som att bygga en konstgjord ö, väldigt bra tips!
att börja med och bygga en ö och sätta upp fågelholkar runt om borde ju öka chanserna litegrann iallafall.
Sen vet jag att det finns förmodligen tiotusentals tips och åtgärder för just detta.
Men lite enkla åtgärder som ökar potentialen för denna sjön.

// Richard

Kanon projekt !!!

Hoppas verkligen du tar tag i detta, även om det bara blir lite gjort så betyder det mycket för naturen. Lite är alltså bättre än inget :)
VIKTIGT att tänka på är att se till att du inte förstör för några andra arter, t.ex. för grodjuren som är den klass av djur på jorden som har det jävligast och som minskar i katastrofal takt. Jag är inte så säker att sly är något du bara ska röja bort, den kunskapen har jag inte. Se istället till att naturen återställer sig själv på naturlig väg. Glöm inte insekternas habitat heller.

Själv kollar jag upp vilka arter som förut häckat i området och om dom försvunnit pg.a naturliga omständigheter eller människans framfart. Oftast är det vi människan som förstört det. Rovfåglar behöver ju dess naturliga byten t.ex. så finns det inte tillräckligt mycket med sådant så hjälper det inte hur bra miljön än ser ut. Vi ser till att alla gnagare i vårat område har det bra, även möss och näbbmöss. Det finns gott om dem. Av den anledningen har vi börjat få tillbaka rätt mycket rovfåglar vilket är underbart.
Gifter, hat, och habitatdestruktion är de främsta orsakerna till att fågelarterna minskar drastiskt. Alla dessa tre har ju minskat de senaste 10 åren eller så (gifter senaste 30 åren), så det finns hopp om vi bara hjälper till att ställa allt till rätta. Mycket kan vara för sent redan men man får ju inte ge upp :) Det KAN ju gå ;)

Om du kan undvika konstmaterial så är det toppen då bl.a. plaster alltid avger gifter hur nya eller gamla dom än är, och för fågelungar och andra små känsliga djur är det påtagliga mängder gifter.

Som sagt, kanon projekt du vill sätta igång. Det kan ta tid men det är värt det. Mina rovfågels projekt räknar jag tar mellan 2 och 5 år.

Ge inte upp.
Härligt med människor som du :)

Om du vill så får du kontakta mig om du behöver hjälp. Jag kanske har kunskapen, kontakter eller länkar till siter med svaren, om inte annat kan länkarna leda dig vidare till svar.

Kanon projekt !!!

Härligt projekt och du kan säkert göra en hel del läster med glädje svaren och mycket klokt har ju redan kommit fram.

Mitt råd är förutom att starta att dokumentera allt du gör, ser att du har en mysig förebild och göra resan i sig till ett bildprojekt, inte bara de arter som eventuellt ökar!

Leta gärna även om det finns någon artinventering vid din sjö redan, så du vet vad du utgår i från så att du vet vilket resultat åtgärderna får!

Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar