Kanon projekt !!!
Hoppas verkligen du tar tag i detta, även om det bara blir lite gjort så betyder det mycket för naturen. Lite är alltså bättre än inget
VIKTIGT att tänka på är att se till att du inte förstör för några andra arter, t.ex. för grodjuren som är den klass av djur på jorden som har det jävligast och som minskar i katastrofal takt. Jag är inte så säker att sly är något du bara ska röja bort, den kunskapen har jag inte. Se istället till att naturen återställer sig själv på naturlig väg. Glöm inte insekternas habitat heller.
Själv kollar jag upp vilka arter som förut häckat i området och om dom försvunnit pg.a naturliga omständigheter eller människans framfart. Oftast är det vi människan som förstört det. Rovfåglar behöver ju dess naturliga byten t.ex. så finns det inte tillräckligt mycket med sådant så hjälper det inte hur bra miljön än ser ut. Vi ser till att alla gnagare i vårat område har det bra, även möss och näbbmöss. Det finns gott om dem. Av den anledningen har vi börjat få tillbaka rätt mycket rovfåglar vilket är underbart.
Gifter, hat, och habitatdestruktion är de främsta orsakerna till att fågelarterna minskar drastiskt. Alla dessa tre har ju minskat de senaste 10 åren eller så (gifter senaste 30 åren), så det finns hopp om vi bara hjälper till att ställa allt till rätta. Mycket kan vara för sent redan men man får ju inte ge upp
Det KAN ju gå
Om du kan undvika konstmaterial så är det toppen då bl.a. plaster alltid avger gifter hur nya eller gamla dom än är, och för fågelungar och andra små känsliga djur är det påtagliga mängder gifter.
Som sagt, kanon projekt du vill sätta igång. Det kan ta tid men det är värt det. Mina rovfågels projekt räknar jag tar mellan 2 och 5 år.
Ge inte upp.
Härligt med människor som du
Om du vill så får du kontakta mig om du behöver hjälp. Jag kanske har kunskapen, kontakter eller länkar till siter med svaren, om inte annat kan länkarna leda dig vidare till svar.