Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljustjuveri...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Pol- och färgade filter stjäl ju ljus..och då måste detta kompenseras. Men gäller detta alla typer av system?

Jag har fått för mig att ljuset mäts annorlunda hos många nya hus och att kompensation då ej är nödvändig. Vad gäller egentligen? Hur fungerar det på ett Minolta Dynax 5 hus med ett Minolta Af objektiv?

/JP

Om din kamera mäter ljuset genom objektivet TTL vilket din dynax gör så är det bara att skruva på filtret och låta kameran mäta, den mäter ju ändå genom filtret. Skulle du använda en handhållen ljusmätare eller en sådan mätare som vissa gamla Leicor har som du sätter fast i tillbehörsskon måste du multiplicera slutartiden med filterfaktorn.

Hoppas du blev klokare av detta.. MVH Uffe

Tack Uffe!

Jo jag blev mycket klokare nu. Skönt att slippa tänka på det också när man ska ta sina mästerliga bilder :p

/JP

Inte för att bidraga med något, bara för att låta munnen gå så vill jag säga att man kan faktiskt hålla filtret framför den handhållna mätaren och få värdet utan att bry sig i filterfaktorn.
Däremot, om man envisas att jobba med Kodaks exponeringssticka så är filterfaktorn oumbärlig. Det är den bästa metoden för så gör jag.....;)
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar