Canalog
Aktiv medlem
Den stora väggbokhyllan jag har, där ingår ett barskåp - som har spegelglas både på bottenytan och bakväggen, och som bildar en ”låda”. Den öpnnas med luckan som fälls framåt.
Jag har nu en bildidé om att kunna använda platsen för produktfoto glas/glaskonst, och att spegelglaset både på bottenytan och bakväggen då kommer väl till pass.
Se bif. bild (tagen med paddan - bara för att illustrera problemet i tråden här. Jag lade in min iPhone med påslagen ficklampa för att kunna ta illustrationsbilden tidigt i morse medan det var mörkt ute. V.v. bortse från den kassa bildkvaliteten!
Nu till frågan: Hur fixar jag en spännande ljussättning för att fota mina finaste glas? (Obs att glashyllan som syns upptill på bilden lyfter jag förstås ur - den är lös)
Att inte få kameran med på bilden har jag i praktiken löst....(”hemligt” än så länge - obs inte genom att klona bort kameran på färdiga bilden)
Jag har fotat glas tidigare (på 1970-talet) men använde en ljussättningsteknik som inte funkar i detta fall. En "låda" av 3 svarta A4-pärmar, uppställda på en glasskiva, och belysning av bakgrunden med fotolampor på vitt bakgrundspapper...Se länken nedan för min bild från dess:
Tacksam för alla tips & råd/förslag!
/B
Jag har nu en bildidé om att kunna använda platsen för produktfoto glas/glaskonst, och att spegelglaset både på bottenytan och bakväggen då kommer väl till pass.
Se bif. bild (tagen med paddan - bara för att illustrera problemet i tråden här. Jag lade in min iPhone med påslagen ficklampa för att kunna ta illustrationsbilden tidigt i morse medan det var mörkt ute. V.v. bortse från den kassa bildkvaliteten!
Nu till frågan: Hur fixar jag en spännande ljussättning för att fota mina finaste glas? (Obs att glashyllan som syns upptill på bilden lyfter jag förstås ur - den är lös)
Att inte få kameran med på bilden har jag i praktiken löst....(”hemligt” än så länge - obs inte genom att klona bort kameran på färdiga bilden)
Jag har fotat glas tidigare (på 1970-talet) men använde en ljussättningsteknik som inte funkar i detta fall. En "låda" av 3 svarta A4-pärmar, uppställda på en glasskiva, och belysning av bakgrunden med fotolampor på vitt bakgrundspapper...Se länken nedan för min bild från dess:
Vinglas
Svartvitt negativ (Canon FTb, FD 100 mm f 2,8), scannat i filmscanner Minolta Scan Dual II, vinröd toning i Photoshop.
www.fotosidan.se
Tacksam för alla tips & råd/förslag!
/B
Senast ändrad: