Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag är en novis i ämnet men undrar lite över det här med ljusstarka objektiv.
Jag har en vidvinkelzoom 16-85 3,5-5,6. Om jag nu skaffar en liknande zoom med ex 2,8-3,5 . Blir det inte lite samma skit om jag skall ta bilder i dåligt ljus med den ljusstarka gluggen? Det jag tänker på är skärpedjupet! Om jag nu ställer objektivet på 2,8 för att ta bilden så får jag ju ett kortare skärpedjup i jämförelse med ett objektiv som har 3,5 som största bländare. Jag fattar inte skillnaden helt enkelt. Är ljusstarka objektiv bättre på att ta in ljus vid tex bländare 5,6 än ett ljussvagt objektiv med samma bländare?
 
Ett ljusstarkt objektiv ger mer ljus in i sökaren och det är väldigt trevligt.
Sen när bilden tas så bländar kameran kvickt ner till inställd bländare o tar bilden.
 
Med ljusstarka objektiv räknar man nog mest fssta lägsta bländare på 1.4 eller 1.8 (2.8 för tele).

Det är en ganska dramatisk skillnad på ljusinsläppet mellan 1.4 och 2.8.

Om man vill ha en aning effekt av ljusinsläpp och kort skärpedjup på ett zoomobjektiv bör man välja typ ett 17-50mm f2.8 och fota på 50mm f2.8.
 
Jag vet inte om jag uttryckte mig tydligt , men jag förstår skillnaden mellan ljusstarka/ljussvaga objektiv , så långt är jag med. Det jag menade var att om jag vill ha djupt skärpedjup i dåligt ljus så är jag inte betjänt av ett dyrt ljusstarkt objektiv eftersom jag måste iaf blända ned för att få bilden som jag vill ha den. Förstår ni vad jag far efter?
 
Som sagt det stämmer så i ditt fall är det i första hand en kamera med bra höga ISO egenskaper som gäller eller att använda stativ om det fungerar, dock ska det sägas att objektiv med fast brännvidd har bättre ljusgenomsläpp (T-värde) än ett zoom så i det fallet skulle du få mer ljus vid 5.6 på det fasta objektivet an med 5.6 på zoomobjektivet. Dock är jag osäker på hur stor den praktiska skillnaden blir.

Du kan jämföra olika objektiv på http://www.dxomark.com/lenses, kolla Transmission värdet.
 
Det är pga det stora skärpedjupet det är så bra med en kamera med liten sensor, ljusstarkt objektiv och hygglig brusprestanda, ex Canon G15. Man får så mkt i fokus med stor bländare, FX måste vara rena mardrömmen. ;-)
 
Jag vet inte om jag uttryckte mig tydligt , men jag förstår skillnaden mellan ljusstarka/ljussvaga objektiv , så långt är jag med. Det jag menade var att om jag vill ha djupt skärpedjup i dåligt ljus så är jag inte betjänt av ett dyrt ljusstarkt objektiv eftersom jag måste iaf blända ned för att få bilden som jag vill ha den. Förstår ni vad jag far efter?

Jepp, så är det.
Men oftast (eller nästan alltid) är det så att de ljusstarka objektiven också ger mycket skarpare bilder än t.ex. kitzoomar med variabel bländare.
Så du vinner alltså i bildkvalitet på att skaffa ett ljusstarkt kvalitetsobjektiv även om inte själva skärpedjupet på mindre bländaröppningar blir så olika.
 
Det har inte med själva styrkan på ljuset att göra, men kort skärpedjup är inte alltid fel, även när man kanske först tror det. Det tvingar en att fundera på vad som är viktigast i en bild, och så fokusera på det. Ibland vinner bilden på det, även om man som sagt hade en annan tanke från början.
 
Jag vet inte om jag uttryckte mig tydligt , men jag förstår skillnaden mellan ljusstarka/ljussvaga objektiv , så långt är jag med. Det jag menade var att om jag vill ha djupt skärpedjup i dåligt ljus så är jag inte betjänt av ett dyrt ljusstarkt objektiv eftersom jag måste iaf blända ned för att få bilden som jag vill ha den. Förstår ni vad jag far efter?

Ja. Såvida du inte använder dig av största bländaren och fokusstackar i stället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.