ANNONS
Annons

Ljusstark zoom till Canon. Köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Har äntligen fått tag i en Canon 1Ds och har skaffat en Canon 85/1,8 för porträtt. Behöver komplettera med en zoom för interiörbilder. Tycker Canons 17-40/4L verkar intressant enligt många tester men finns det något bra alternativ? Tamrons 28-75/2,8 verkar väldigt prisvärd men 28mm räcker nog inte alltid till...

/Mikael

Leijon skrev:
Har äntligen fått tag i en Canon 1Ds och har skaffat en Canon 85/1,8 för porträtt. Behöver komplettera med en zoom för interiörbilder. Tycker Canons 17-40/4L verkar intressant enligt många tester men finns det något bra alternativ? Tamrons 28-75/2,8 verkar väldigt prisvärd men 28mm räcker nog inte alltid till...

/Mikael

Är inte 16-35/2.8 L det naturliga, dyrare och ljusstarkare alternativet till 17-40/4 L?

Re: Re: Ljusstark zoom till Canon. Köpråd!

FredrikArvidsson skrev:
Är inte 16-35/2.8 L det naturliga, dyrare och ljusstarkare alternativet till 17-40/4 L?

Jo så kanske det är. Jag kommer i princip alltid att köra med studioljus så 2,8 är inte speciellt viktigt. Såg någon test på nätet där 17-40 såg likvärdigt ut. Jag tänkte kanske något från Tamron eller Sigma..

/Mikael

jodå.. det finns både SIgma 17-35/2.8-4 och tamron 17-35/2.8-4..men jag skulle inte vilja kalla de likvärdiga..

EF 17-40/4L ÄR det mest prisvärda objektivet i den omfångsklassen..

Blir det ett 17-40 kommer det ofta användas med studioblixtar och vara nedbländat till 5,6-11 och på stativ. Förlorar jag mycket jämfört med fast optik (24, 28 och 35mm)??

/Mikael

17-40 är extremt bra (skrev just det här i en liknande tråd :)). Kan inte tänka mig att du märker någon skillnad mot fasta gluggar.

Brejdol skrev:
17-40 är extremt bra (skrev just det här i en liknande tråd :)). Kan inte tänka mig att du märker någon skillnad mot fasta gluggar.

Den kanske är extremt bra på en 20D, eller 1DMArkII (1.6x & 1.3x sensor). Men, på en fullformatssensor som 1Ds så kanske zoomen uppvisar brister med dålig kantskärpa.

----
Kanske tar mig vatten över huvudet när jag ger mig in i dylika teknikaliteter som inte är min starka sida...

Kantskärpan är nog rätt bra, den har ju lite distorsion iofs, men det klart, du kör ju fullformat ja... Då kanske fasta gluggar är det bästa (och dyraste) alternativet.

Vet inte hur den är på full öppning, men de gånger jag testat att plåta dia med 17-40 så ser kantskärpan fin ut. Men det kan ju skilja när man använder en digitalarna då de är känsligare för ljusets vinkel.

Knalla in i en butik och be att få kolla om du har möjlighet.

17-40mm L är en utmärkt glugg och är nog den vidvinkel-zoom som gör 1Ds bäst rättvisa. Jag skulle valt den framför 16-35/2,8 L även om ekonomin tillät. Skärpan och kontrasten upplever jag som ett litet snäpp bättre (Har ägt båda).

Ett bländarsteg på dessa extrema vidvinklar är ett mindre problem då utan vidare kommer hålla dem stilla ner till en 1/15 sek.

Dock så skall man bestänka att den är endast raktecknade på 24 mm om det nu är interiörer man skall plåta. Visserligen så finns det fina program som fixar detta.

Skärpan är lika bra eller bättre på denna zoom som vilken av Canons fasta icka-L vidvinkeloobjektiv.

Det du få med vidvinkel L-objektiven (det finns bara 4 för övrigt, 14/2,8 24/1,4 TS-E 24mm 35/1,4) är mindra ljusavfall eller högre ljusstyrka och bättre skärpa i vissa fall.

Skulle välja den framför vilken Sigma, Tamron eller Tokina motsvarande zoom då byggkvaliten är ruggigt bra.

Dock så kan jag rekomendera Canons TS-E gluggar. De är optiskt väldigt bra och gör fullformatssensorn riktigt rättvisa.

Jag har alla tre 24mm, 45mm och 90mm och jag ångrade att jag inte skaffade dem med en gång när jag fick min 1Ds.

Zeiss 21:a är det som flera 1Ds ägare på andra sidan pölen kör med. Skarp ända ut i kanterna.

A

Inte övervägt 24-70/2.8L? Du får ju hyfsad vidvinkel med fullformatssensorn. Personligen skulle jag inte ens överväga något annat än L-optik zoom eller Canons fasta när du har ett superduperhus som 1Ds.

Inte övervägt 24-70/2.8L? Du får ju hyfsad vidvinkel med fullformatssensorn. Personligen skulle jag inte ens överväga något annat än L-optik zoom eller Canons fasta när du har ett superduperhus som 1Ds.

FotoUffe skrev:
Det blir lite för mycket pengar just nu... Har blivit erbjuden en Canon 20-30/2,8L som jag letar tester på. Någon som känner till det?

/Mikael

Om 24 mm räcker så kanske TS-E 24/3,5 skulle funka bra om du ska fota interiör... Annars är 17-40 en kanonoptik tycker jag. Speciellt om man bländar ner. Eftersom interiören oftast inte springer iväg så känns det överflödigt med en 16-35:a.

Känner du ingen som sitter på en 17-40 som du kan testa en helg för att se om den når dina krav?

Mvh /Peter

Leijon skrev:
Det blir lite för mycket pengar just nu... Har blivit erbjuden en Canon 20-30/2,8L som jag letar tester på. Någon som känner till det?

/Mikael

Jag har inte själv provat 20-35/2.8, men jag har på flera ställen lästa att detta är ett av de sämra L-objektiven genom tiderna. Tydligen var inte eller 17-35:an alls i närheten av 16-35:an.

Har precis varit nere på Japan Photo och skjutit ut genom deras dörr på olika brännvidder och bländare med 17-40/4. Testade också Tamrons 28-78/2,8 som kändes väldigt plastigt och dåligt mekaniskt. Har inte hunnit titta på bilderna ännu. TS-E 24 är nog ett bra val också.

/Mikael

Senast ändrad:
Behöver du inte ljusstyrkan så tror jag 17-40 är ett bättre val - marginellt dyrare (som beg.), bättre brännviddsomfång och skarpare (hörsägen, inte personlig erfarenhet.

Jag har ett 17-40/4L och är nöjd med fokussnabbhet, skärpa, byggkvalitet. Bländare 4 är väl inte så superljusstarkt, men min 20D tål att iso-pressas så det ser jag inte som en stor nackdel.

Fasta gluggar!

Brejdol skrev:

Fel!

Bra fasta gluggar slår alltid Zoomar, blir inte minst klart om man kör ff-kamera med studioljus på stativ.

Jag skulle oxå önska att man kunde köpa en billig zoom till dessa plåtningar, men vill man ha bästa kvalitet på filerna så funkar det inte!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar