17-40mm L är en utmärkt glugg och är nog den vidvinkel-zoom som gör 1Ds bäst rättvisa. Jag skulle valt den framför 16-35/2,8 L även om ekonomin tillät. Skärpan och kontrasten upplever jag som ett litet snäpp bättre (Har ägt båda).
Ett bländarsteg på dessa extrema vidvinklar är ett mindre problem då utan vidare kommer hålla dem stilla ner till en 1/15 sek.
Dock så skall man bestänka att den är endast raktecknade på 24 mm om det nu är interiörer man skall plåta. Visserligen så finns det fina program som fixar detta.
Skärpan är lika bra eller bättre på denna zoom som vilken av Canons fasta icka-L vidvinkeloobjektiv.
Det du få med vidvinkel L-objektiven (det finns bara 4 för övrigt, 14/2,8 24/1,4 TS-E 24mm 35/1,4) är mindra ljusavfall eller högre ljusstyrka och bättre skärpa i vissa fall.
Skulle välja den framför vilken Sigma, Tamron eller Tokina motsvarande zoom då byggkvaliten är ruggigt bra.
Dock så kan jag rekomendera Canons TS-E gluggar. De är optiskt väldigt bra och gör fullformatssensorn riktigt rättvisa.
Jag har alla tre 24mm, 45mm och 90mm och jag ångrade att jag inte skaffade dem med en gång när jag fick min 1Ds.