Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark optik till 550d?

Produkter
(logga in för att koppla)

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hej!

Är nu i köptagen för ljusstark optik för porträtt och "walk around"..

Det som tagit mitt intresse är Sigmas 30mm f/1.4 och 85mm f/1.4, känns som en bra kombination till ett svårslaget pris, förutsatt att man åker och handlar i fysisk butik och sertill att få optik med schysst fokusering.

Vad säger fotosidan?

Tanken är att den nya optiken, tillsammans med en Canon 50mm f/1.8 skall funka upp till 100mm, blir ju inte mycket till vidvinkel, vilket kanske är knepigt, dock fotar jag mest porträtt och 30mm på crop tycker jag borde funka för stadsliv?

Tackar för input,

Mvh, Anton.

Objektiven har jag inte direkt någon erfarenhet av, men ställ in ditt 18-135 på motsvarande brännvidder och gå runt, så får du se vad du tycker om dem!

30 mm som vidast på crop tycker jag låter lite snävt, men det är extremt individuellt också.

Objektiven har jag inte direkt någon erfarenhet av, men ställ in ditt 18-135 på motsvarande brännvidder och gå runt, så får du se vad du tycker om dem!

30 mm som vidast på crop tycker jag låter lite snävt, men det är extremt individuellt också.

Jo, jag har testat brännvidderna. Kommit fram till att det lutar åt den kombinationen, dock vill jag gärna ha input och erfarenheter kring gluggarna också, eller förslag på bättre alternativ.

18-135an skall säljas, annars hade jag gärna haft kvar den som komplement.

Mvh.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto