Advertisement

Annons

Ljusstark objektiv till D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag är en nybörjare på foto och köpte för ett tag sedan en Nikon D3100. Medföljande kitobjektiv har fungerat bra och jag har tagit en del bra bilder. Men efter som man har barn åkte kameran i golvet efter bara ett par veckor. UV-filtret sprack men objektivet fungerar fortfarande men "fokusringen" känns något glappare än innan. Så nu får det blir nytt objektiv.

Har sneglat på Nikon AF-S DX 35/1,8 G ett tag och tycker det verkar högintressant. Jag tar en del bilder på barn i rörelse (kort slutartid och kanske dåligt ljus) och denna tillsammans med en extern blixt torde väl ge riktigt bra resultat? Tanken är då att fortsätta ha kvar kitobjektivet(18-55VR) så länge det fungerar alt. köpa ett dylikt begagnat(finns ju för runt 700:- på blocket.


Men sedan läste jag en recension på Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM. Frågan är om man inte skulle klara sig på detta objektiv. Då slipper man ju byta så fort man behöver lite zoom. Och visst är måste detta funka bra mycket bättre i dåligt ljus än kitobjektivet? Jag är osäker på vad det är för möjligheter jag skulle missa om jag skulle köpa detta istället för kombon av det fast objektivet ovanför och kitobjektivet.

Iofs kostar sigmaobjektivet en slant mer än det fasta men jag såg att det går att få beggat för runt 3000:-.

Frågan till er är vad ni har för erfarenheter av ovanstående objektiv? Vilket alternativ skulle ni gå på? Om man skulle få för sig att byta till ett annat kamerahus i framtiden, finns det någon begränsning där med ovanstående objektiv?

MVH
- Robert
 
Nikon 35/1,8 G är utan diskussion ett jättebra objektiv.

Nikons 18-55 har fått bra kritik och de enda negativa synpunkterna brukar handla om:
* Frontlinsen roterar
* Plastigt

Jag har inga erfarenheter av Sigma 17-70.

Om du överväger ett allroundobjektiv i denna prisklass så titta på Nikon 18-105 VR. Den ser man på blocket för runt 1500:- titt som tätt, det säljs ofta som kitobjektiv till D90 och D7000. Jag hade ett sådant i 3 år och det är ett bra objektiv.

Det som skiljer de objektiv du nämnet är vilken maximal ljusstyrka som dom har:

Sigmat som du nämner har 2,8 - 4.0, det innebär att bländaröppningen varierar mellan 2,8 på 17mm läget och minskas till 4.0 då du zoomar in till 70 mm läget.

Samma för 18-55 som pendlar mellan 3,5 - 5,6, något ljussvagare än Sigma.

De ljusstarkaste zoomobjektiven brukar lika på konstant 2,8, d v s dom ändrar inte bländare för att du zoomar, det är naturligtvis att föredra.

Tips: titta på Tamrons 17-50/2,8, se bara till att det är "II" versionen med inbyggt motor annars autofokuserar den inte på din 3100. Detta objektiv finns ofta på blocket för mellan 1500 - 2500.
 
Har sneglat på Nikon AF-S DX 35/1,8 G ett tag och tycker det verkar högintressant. Jag tar en del bilder på barn i rörelse (kort slutartid och kanske dåligt ljus) och denna tillsammans med en extern blixt torde väl ge riktigt bra resultat? Tanken är då att fortsätta ha kvar kitobjektivet(18-55VR) så länge det fungerar alt. köpa ett dylikt begagnat(finns ju för runt 700:- på blocket.

Om du använder blixt behöver du inte ett speciellt ljusstarkt objektiv, 18-55 duger fint.

Men 35/1.8 är utmärkt; köp gärna ett sådant ändå!

Per.
 
Japp, det är vanlig anledning att köpa just de objektiven (50/1.4, 50/1.8, 35/1.8).

Du kan leka med siffrorna här: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Per.

Då får det nog bli ett sådant. Får komplettera med en ny normalzoom ifall kitobjektivet lägger av. Fast jag börjar snegla lite på superzoomarna också. Borde ju kanske funka att ha som allround i bra ljus (utomhus) och ha 35/1.8g när det börjar bli lite mörkt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.