Annons

Ljusstark kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Hej!

På jobbet planeras inköp av kompaktkameror för fältdokumentation. Jag har fått visst gehör för mitt önskemål om kameror som presterar bra i dåligt ljus, utan att ta till blixt. Tyvärr har jag inte en susning om vad som hänt på kompaktmarknaden senaste tiden, så jag slänger ut en desperat förfrågan här på forumet.

Vet ni några kompakter som är ljusstarka och har någorlunda stora sensorer för att undvika alltför brusiga bilder? Tips emottages tacksamt (samt ungefärlig prisuppgift för att gör a jämförelsen enklare...)!

Tack på förhand!

/Peter

Järnfilspån

En kompaktkamera är bra mycket smidigare för närbilder och makro, än varje annan systemkamera, såväl analog som digital, som jag hittills provat på.

Samsung har en bra modell, men Panasonic är väl den främsta av alla, klassisk och som dessutom är bäst i klassen på video.

Själv använder jag Macro & Super Macro-lägena frekvent på min XZ-1, som t.ex.

Bilagor

• P8083162r400.JPG
    P8083162r400.JPG
    96.3 KB · Visningar: 593
Tack alla för era svar!

Jag förstår om ni anser att jag var vag i min formulering kring ramarna för inköpet. Det var medvetet och jag tar alla tänkbara förslag i beaktande. Användarvänlighet är ett stort plus, samt liten och smidig (vilket naturligtvis går emot stor sensor). Sen kommer det köpas in minst två kameror, så det är möjligt att jag kan övertyga om köp av EN lite större (för dokumentation under dålig väderlek och skumma vinterdagar) och på den tumma på kraven liten och "point and shoot". Kommer att presentera lite olika alternativ baserat på era köpråd.

Stort tack!

/Peter

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto