ANNONS
Annons

"Ljusskåp" för stilleben

Produkter
(logga in för att koppla)
För några år sedan hade jag en fotobok i vilken det fanns en bra ritning på en minifotostudio för stillebenfotografi. Det var som en huv eller hur man nu ska beskriva och täckt med ett material som fördelade ljuset jämnt och bra. Det fanns en materiallista och instruktioner om hur man skulle placera ljuskällor.

Har någon sett någon liknande ritning på nätet? Min sambo har börjat göra egna smycken och jag ska fota dem till hennes hemsida och jag behöver en dylik sak för att kunna ta bra bilder...

Zepofan skrev:
Ta en titt på Strobist. Finns en del nyttigt där. Denna sida kanske är vad du söker?

Det var en ANINGENS enklare version än den jag tänkte på... ;o)

Men, principen verkar vara den samma. Sökte på Macro Photo Studio på Google också, men man fick bara träffar på just den sidan på Strobist.

Tackar, det ger åtminstånde en idé åt vilket håll man ska gå när man börjar teckna på en ritning...

Samma princip som länken till Strobist.
Jag byggde en "mini"-studio idag av en gammal eMac låda. Jag skar ut tre sidor av lådan, sen drog jag skyddsplasten från samma låda över och tejpade litegrann. Bygglampor som belysning och en liten blixt som är riktad över hela lådan. Det här tog ca. 1 timme att bygga utan att jag behövde köpa nåt.

Det enda problem med den här konstruktionen är att jag inte har ljus underifrån på nåt sätt.

Bilagor

• hemmabygge001.jpg
    hemmabygge001.jpg
    29.1 KB · Visningar: 1,391
Senast ändrad:
Jag blev taggad på att testa lite själv jag också. Tog fram kniv, kartong, papper och bygglampor. Lite skruttig bild här, men man ser väl hur jag gjort åtminstone.

Titta på några bilder rakt ur kameran på http://rasmus.einarsson.net/studiotest

Som synes på bilden har jag tagit fram två bygglampor, men bara den ena (den vänstra) är använd till fotona jag länkar till.

Bilagor

• studion_liten.jpg
    studion_liten.jpg
    67.1 KB · Visningar: 1,369
Även jag har fixat ihop ett litet ljusskåp, iof är det inte ett ljusskåp men det funkar för produktfoto.

Jag har tagit en skokartong och klippt till lite och sedan tejpat fast papper med dubbelhäftande tejp. Som ljussättning har jag 2 st halogenlampor från Ikéa och en halogenlampa från Kjell och Company som sitter på ett mikrofonstativ. Sedan har jag också en bit folie som reflekterar ljuset.

Så här ser det ut:

Bilagor

• p9240652.jpg
    p9240652.jpg
    79.5 KB · Visningar: 1,230
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar