Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättningstips för strandbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Ska plåta en modell på en strand i helgen, är inte tänkt att det ska vara bikini eller allt för mycket naken hud, utan mer ett vanligt porträtt-jobb. Har inte plåtat med studioblixt vid vatten tidigare så jag är intresserad att höra vad för tips och no-no's jag kan få.

Utrustning som finns:
1 Ranger AS med en skalle + reflektorer
2 Paraply
3 Reflexskärm

Tänkte köra med D3 + 85 1:4 samt 14-24 2:8.

Är lite ute efter ett sådant här resultat:
http://johnphotography.files.wordpress.com/2007/09/img_5886s.jpg

BAW

Hart när omöjligt att få ett sådant resultat i direkt soljus, skulle jag som pessimist nog säga. Skulle gissa på att bildexemplet du visade är fotograferat under en träpir med starkt soljus reflekterat mot sand snett bakifrån, modellen i skugga, och en reflexskärm/bouncer eller naturligt reflekterat ljus från trä och sand runtomkring frammifrån.
Många katalogbilder som fotas i strandmiljö görs ofta i skugga eller under ett stort uppmonterat tak av halvgenomsläpplig segel-/diffusorduk. Mulet är inte heller optimalt.
Nyckeln skulle jag säga är indirekt soljus, men någon vit eller lite varmare reflektor.
Lycka till!

Avskærmning!

Du behøver lite avskærmning før att ta bilder som den du hænvisar till. Køp føljande TÆLT på rusta eller motsvarande. Se till att få ett som ær vitt och har minst en sida, mot solen.

Vid modellfoto med fullsensorkamera skulle jag starta med att lämna 14-24 objektivet hemma om du inte tänker ta bilder med kul "effekter"

I övrigt håller jag med dom tidigare, att hitta rätt miljö är nog det mest kritiska, du behöver skugga över modellen och en bakgrund som till viss del är mörk (kan funka med några träd) för att få den kontrasten mellan modell miljö som du har i exbilden. Max tält ide är bra men det finns billigare på Jula :) förr fans det riktigt billiga skit tält som man kunde resa typ 2 gånner sen var dom slut, men jag hittar inget nu.

Skugga är det viktigaste, tält låter stort, men finns ju liknande reflexskärmar som är vita å släpper igenom ljus, kan vara bra att använda sig av om ngn har möjlighet att hålla den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar