Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättningsanalys?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker om att titta på andras studiobilder och försöka lista ut hur ljussättningen är satt.

I denna bild undrar jag om han inte har haft en softbox till höger över ryggen och tex ett paraply som allmänbelysning. Jag antar det för jag tycker inte att softboxen borde kunna lysa upp bakgrunden så jämnt.

För er som brukar ta kort på det här sättet. Vilken ratio tror ni han har använt?

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2124862

/ Marcus

Är det bara jag som är intresserad av sådana här frågor? Jag tycker annars att man kan lära sig mycket av annans ljussättning, speciellt då man drar igång en debatt om den.

/ Marcus

Jag är väldigt intresserad av all typ av belysningsteknik just nu, men min egna erfarenhet är begränsad till ca 4h med två 550ex+fjärr utan varesig bouncer eller paraply så jag har nog inte så mycket att tillföra, även om jag kommer följa denna och liknande trådar noggrant

Tja, jag har bara några timmar med, fast då med bouncer och paraply. Men jag tycker nog att sån här diskussion är ganska nyttig.

Oftast i böcker så ser man att man tex ska placera en softbox 45 grader till vänster eller höger och precis vid kameran ska man placera ett paraply (notera att man kan använda andra ljuskällor). Men det känns som om den ljussättningen använder inte de som gör fina bilder (inte vad jag tror i alla fall) och därför är det inressant att analysera hur de gör. Plus att man kan lära sig av andra som har hållt på med ljussättning ett tag.

/ Marcus

Jo, gissa ljussättning är riktigt spännande!

I detta exempel tror jag inte att man använt något ljus från sidorna. Skulle tippa på en stor softbox rakt på/ovanifrån som enda ljuskälla. Samtidigt ser belysningen på vänstra sidan av lådan lite för jämn ut för detta...

Kanske någon har lust att lägga upp bilder med känd ljussättning som vi kan gissa på?

//jns

Det kanske skulle vara en rolig och lärorik sak för fotosidan att lägga till...

Jag undrar om han inte har haft ett paraply som allmän ljus eller kanske relativt ljust i studion, men jag antar att en sån kille som han (titta gärna i hans portfolio) bara kör med blixtar.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar