Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

ohogdahl

Medlem
Jag har kollat runt lite vad gäller HMI ljus. Dyrt!! För dyrt mig. Tacksam för lite tips hur jag skall ljussätta ett rum på runt 20-40 kvm med 3 st studioblixtar för att erhålla ett bra allmänljus (vitt tak, lysrör, vita o gula väggar).

Frågor; Placering av blixthuvuden i rummet? Indirekt eller direkt blixt? Paraplyer-vilken typ/färg? Behov av justera färgtemp mha av filter på refektorn för att få en schysst kontrast i bilden?

Alla ljussättningsproffs...hör gärna av er med tips!!

//OH
 
Beroende på vad du ska plåta och vad du vill ha för resultat tycker jag den "gamla" fina grund-mallen med ett paraply på vargera kort/långsidan ovanifrån och ett i mitten ovan/underifrån funkar för det mesta. Detta mycket grovt tänkt. Helst ska du vid porträtt-foto ha en lampa/paraply bakifrån också för litet högdager i håret på modellen. Alternativt den 4:e lampan framifrån underifrån.
 
Mer info..

Tack för ditt inlägg. Det är inte frågan om en ren studioplåtning utan snarare "people in action". Peronerna i rummet (konferens) kommer att röar på sig och tidviss sitta på plats. Därav är jag ute efter en lösning med bättre ett förbättrat allämljus. Skulle nog ha påpekat det från början...gör det hela lite svårare...?

//OH
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.