Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning

Produkter
(logga in för att koppla)

Botz

Guest
Tänkte mest undra om någon vet om/var man kan få tag i belysningsuppsättningar speciellt tillägnade fotografering?

Dvs, någon form av belysning med ett mjukare( stälbart? ) ljus än man får rakt av från sina vanliga bord/säng/taklampor.

De fotograferingar jag hittills gjort hemma har gjorts på enklast möjliga sätt med just säng & bords, men även med fick - lampor :)

Ljuset tenderar till att bli något för 'hårt' i övergångarna mellan skugga - ljus.

Framförallt kanske vid porträttfotografering.

Så om någon har nåt tips på produkter eller kanske något lurigt rävknep gömt bakom öronen så skulle jag bli väldigt tacksam! :)

MVH // Botz

Regel #1 ang. skarpa övergångar mellan ljust - mörkt... ju större lampa, desto mjukare ljus. Gärna en riktigt fläskig softbox eller liknande på > 1m x 1m.. lite overkill, men vadå :) Har man inte det, får man försöka göra ljuset lite 'mjukare', använda fler lampor eller experimentera med upplättningsblixtar / reflektorer för att hjälpa skuggsidan.

mvh erik

Mm'kay !

Otusan!

Okrapokra, jag ska göra ett försök med att snickra ihop en sån där ljusbox då :)

Så får vi se hur det blir :]

Tusen tack för ett informativt & vänligt tips!

MVH // Botz

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar