Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning vid babyfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att jag ska fota en baby på 1 år, funderar bara lite på hur jag ska ljussätta.

Mina alt.

1. Använda fönsterljus.
2. Använda min externa blixt och slå den i taket.
3. Använda min hot shoe softbox.

Vilket tror ni blir bäst, är inte 100% säker på min hot shoe softbox än. Med tanke på att jag inte kan använda TTL mätning.

Har ni några andra tips till mig, t.ex. vilken bakrund är snygg.

MVH Christian

Köp en docka och testa på. Kombinera naturligt ljus med softbox mm så kommer du nog snart på vad du tycker fungerar bäst.

Jag tror som pellepiano att det blir bäst om du kombinerar. Fönsterljus brukar ju bli riktigt mjukt och fint, vilket borde passa för ett barn, men frågan är om inte slutartiden blir för lång om du enbart använder det.

Jag rekommenderar fönsterljus alternativt blixtljus, men INTE slå den i taket då det ger fula skuggor. Mycket bättre att studsa den i sidled mot vägg eller reflexskärm, ger ett mycket snyggare och jämnare ljus. Ska du studsa blixten i taket måste du ha ett kicker ljus framifrån som tar bort fula skuggor...
/ Mvh Peter

Framförallt... var VÄL förberedd! Att fotografera barn måste vara genomfört inom 5 minuter! Mer tålamod har inte små barn! Du har inte tid att experimentera med ljuset när barnet väl sitter där!

Så som övriga säger! Testa först :)

Är du det minsta osäker, öva på någon som har tålamod, som andra har sagt. Naturligt ljus är mycket mer lättjobbat skulle jag säga.

Sen är det också lättare att hantera om det ska vara barn och vuxna med på samma bild. En ettårings hy (om vi utgår från hyfsat ljus hy, vilket kanske är korkat?) är så mycket känsligare för ljus (sett ur ett bildperspektiv alltså) än vuxnas och det är lätt att de känns överexponerade.

Glöm inte att se till att det finns lite leksaker, dels för att hålla tålamodet uppe och dels för att fånga uppmärksamheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar