Annons

Ljussättning, studioblixt för analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

nagdil

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag tänkte börja få till lite bättre belysning för porträttfoto. Har kikat runt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker. Jag använder mig av en Mamiya 645 super, som har blixtsynk på 1/60 s, om det spelar någon roll. Vad jag funderar på är alltså en studioblixt och en softbox eller beauty dish. Jag har en väldigt snäv budget, men är mest nyfiken för tillfället. Hur ska jag bäst gå tillväga för att komma igång med sånt här? Böcker är inga problem att komma över, utan jag funderar mest allmänt. Alla tips är välkomna!

Blixten är inget problem. Du kommer att märka på hanteringen att den är billig men ljusmässigt gör den sitt jobb. Tänker du bara köpa 1 blixt? Du behöver ha något på skuggsidan. En reflexskärm kommer du långt med. Som ljusformare fungerar softbox, paraply eller beatuy-dishen. Softbox eller paraply har inte så stor betydelse. Paraplyet spiller ljuset lite mer. Beatuy-dishen har jag ingen erfarenhet av.

Kika på ett paket. Blir troligtvis billigare för dig.

Tack för svar!

Jag tänkte väl börja med en blixt och så småningom utöka vid behov. En paket är säkert i längden den billigaste lösningen, men jag har lite ont om resurser. ;-) Kan väl i vissa fall fylla ut och komplettera med en vinklad (vanlig) kamerablixt tänker jag mig. Reflexskärmar har jag, dock är de relativt små, men borde ju räcka för ansiktsbilder i alla fall.
Just när det gäller beauty dishen så har jag bara kikat på bilder efter resultat och jämfört med softbox-bilder. Gillade båda, men formen på ljuset med dishen tilltalade mig mer på något sätt (av vad jag sett, har ju aldrig testat själv) och verkade passa vad jag har i åtanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar