Annons

Ljussättning Ljusmätningen kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel W

Medlem
Ska plåta en väns bröllop, har verkligen förtydligat att jag är en amatörfotograf med ingen erfarenhet av bröllopsfotografering, tackade först nej men de insisterade. Hade helst sätt att de anlitat en fotograf men de har inte pengarna så kände att jag är nog mest lämpad av deras vänner. Efter en lång förklaring att de inte ska ha så höga förväntningar på bilderna tackade jag ja till uppdraget. Vi har gemensamt tittat igenom olika bröllopsbilder och valt ut några som jag vet att jag borde klarar av.

Tänkte försöka hålla mig utomhus och använda befintligt ljus med lite upplättningsblixt men om vädrets makter är emot mot mig så blir vi tvungna att plåta inomhus.

Mina frågor är:

Hur ska jag ställa ljusmätningen, spot, centrumvägd eller evaluerande? känns som en vit klänning och en svart kostym gör det lite svårare att få rätt balans.

Ska jag plåta med låg eller hög kontrast?

Om vi blir tvungna att plåta inomhus är jag lite orolig för ljussättningen.
Tar gärna emot tips och idéer på ljusstättningar för inomhusplåtning.

Min utrustning är:
Canon Eos 450 d
Tamron 28-75 mm 2,8
Ef 50 mm 1,8
Efs 55-250 mm 4,5-5,6
Blixt 430 inkl radiosändare/trigger
Egenbyggd softbox med 3 st 100 w glödlampor.
Stativ

Bröllopet är slutet av april, dagtid.
 
Mina frågor är:

Hur ska jag ställa ljusmätningen, spot, centrumvägd eller evaluerande? känns som en vit klänning och en svart kostym gör det lite svårare att få rätt balans.

Hej!

För det första har jag ingen erfarenhet av bröllopsfoton och har själv en begränsad kunskap, men tänkte jag kunde bidra med den kunskapen jag har. Blixt utomhus som upplättningsblixt blir bra om man bara ser till att inte ha för mkt krut i blixten så det ser blixtfotograferat ut. Ljusmätningen hade jag helt slopat utomhus då du kommer att flytta runt dig hela tiden och få olika motljus mot kameran hela tiden. Bättre att ställa in rätt exponering på människor i manuellt läge och låta bakgrunden bli för ljus eller för mörk. Motsljus e en sak du kommer att stöta på utomhus som gärna lurar ljusmätaren och då får du bra eponerade bakgrunder men mörka människor. Fördelen med en upplättningsblixt e att du kan mörka ner människorna lite och sen lätta upp dom med blixten. Då får du en bättre bakgrund i tex motljus. Prova hemma till du hittar en manuell inställning och en manuell inställning på blixten (eller kanske TTL som det heter på Nikon-språk. Vet inte vad det heter på Canonska) som ger bra bilder utomhus i olika motljus. Småjusteringar kan man alltid göra på plats om det är soligare eller mer moln. Värre och allt för många justeringar blir det att köra med ljusmätning i kameran och eponeringkompensera upp o ner hela tiden bara för att motljuset lurar kameran.
Hoppas detta hjälpte lite. Någon med mer erfarenhet får gärna tipsa om andra sett, men så här hade jag gjort iaf.

Lycka till!
 
Tänkte försöka hålla mig utomhus och använda befintligt ljus med lite upplättningsblixt men om vädrets makter är emot mot mig så blir vi tvungna att plåta inomhus.

Mina frågor är:

Hur ska jag ställa ljusmätningen, spot, centrumvägd eller evaluerande? känns som en vit klänning och en svart kostym gör det lite svårare att få rätt balans.

Ska jag plåta med låg eller hög kontrast?

Om vi blir tvungna att plåta inomhus är jag lite orolig för ljussättningen.
Tar gärna emot tips och idéer på ljusstättningar för inomhusplåtning.

Min utrustning är:
Canon Eos 450 d
Tamron 28-75 mm 2,8
Ef 50 mm 1,8
Efs 55-250 mm 4,5-5,6
Blixt 430 inkl radiosändare/trigger
Egenbyggd softbox med 3 st 100 w glödlampor.
Stativ

Bröllopet är slutet av april, dagtid.

Plåta utomhus i skuggan, använd stativ med kameran och din 28-75.
Plåta RAW 200 iso och försök få jobba med f 2,8-4,0

www.brudfoto.nu

Hälsn.

/Janne Höglund
 
Hej magnus, kul uppdrag som har alla förutsättningar att bli bra.
Jag är inte hemma på din utrustning så jag kan inte ge detaljerad info.
Jag har fotograferat diverse bröllop och dop: (Med olika Nikon)
Här kommer mina tankar och råd:

Kör med kameran i bländarautomatik, ofta stor bländare för att isolera brudparet mot omgivningen mm.

Jobba både med och utan blixt i kyrkan.
Var på plats innan och testa kamerainställning (ca 800 asa utan blixt).
Kolla ljuset i kyrkan rellativt tiden för vigseln.
Hårt ljus fr v innebär att du sitter på v sida t.ex.(har plåtat dop i flödande motljus :), inte bra..

Efter vigseln utanför kyrkan plåtar du utav h.e !!
Det gäller att vara snabb och fånga ögonblicken med alla som vill fram och kramas.
Gör ett svep då och då för att fotta gäster som står bredvid och ser på.

Sedan kommer mitt bästa råd:
Se till att Toastmastern tar hela följet och försvinner så långt bort det bara går i minst 1,5 timme.
Nu får han underhålla gästerna medans du/ ni fotograferar i lugn och ro.
Bruden är i detta läge i upplösningstillstånd av nervositet, uppbyggd spänning mm, därför gäller det att få henne att slappna av och glömma ansvaret för festen..
Ta brudparet till lämplig plats och bjud dem på festis och kakor.
10 min blodsockerhöjande paus gör underverk för kommande bildarbete.
En fördel är om du kan ha en assistent under fotograferingen som kan rätta till detaljer, klänning mm medans du komponerar bilder och plåtar.
Ta med något för brudparet att sitta på (det kan ju vara blött på marken).
Ta gärna roliga "unika" bilder men glöm inte de tidlösa klassiska bilderna.
De skall ju hålla länge.

Fotograferar du på festen så glöm inte dukningen (detaljer), presenterna, pesonalen i köket, de som håller tal. Allt som är specifikt för just detta bröllop.
Kyrkan, lokalen utifrån, menyn...ja listan kan göras lång.

Kör du med blixt så är min erfarenhet att du får bäst resultat med kamerans vitballans inställd på blixt.
Auto ger sketna blixtbilder på mina kameror.
Glöm inte att justera ASA/ vitbalans när du kommer ut ur kyrkan bara.
(Jag antar att du kommer att jobba med högupplöst Jpeg ? RAW ger som du vet mest möjligheter till efterbehandling annars).
RAW i kyrkan och Jpeg utanför skulle vara mitt val vid nästa bröllop.

Antar att du bara kommer att ha ett kamerahus ? Tag med backupp på minneskort och batteri i alla fall.
Kanske idé att göra en checklista på bilder som skall tas så at ingenting glöms bort?
Man blir lätt stressad i detta fall.
Softbox mm blir nog bynligt, det gäller att vara rörlig på ett bröllop.
Vad gäller kontrast mm så bör du prova dig fram till en inställning som känns bra överlag
Du har ju tid på dig att öva med kameran så att du känner dig hemma med denna typ av motiv.

Detta blev lite halvt osammanhängande tankar och råd, hoppas att det kan vara till hjälp ?
Lycka till.

Mvh

Mats W

Mats W
 
nde var alla är hjälpsamma.

Slipper plåta i kyrkan vilket är en stor lättnad. bröllopet är väldigt enkelt. de gifter sig borgligt och jag har bara blivit tillfrågad att plåta lite traditionella bröllopsbilder innan vigseln,. Min ambition är att blanda både vanliga porträtt med lite lek och busbilder där jag jobbar med vinklar och spontana ögonblick.

1,5 tim känns som en rimlig tid.

självklart blir det raw och bländar.prio.

Gillar tipset med lite mat och dryck samt någon slags filt att sitta på samt att någon hjälper till med småjusteringar av kläder och hår. funderar också på att ta med mig en stor frigolitskiva som reflexskärm.

har lite förkärlek till motljusbilder med upplättningsblixt, så hoppas på strålande som :)

Det gäller verkligen att stå på tå med exp.komp, ska verkligen vara noga med att kolla expo.grafen varje gång vi byter plast.

är inte speciellt bekymrad om plåtningen blir utomhus, men det som oroar mig är ifall vi blir tvugna att vara inomhus. Platsen är ett gammalt slott med lite dunkel belysning. om vi blir tvugna att vara inomhus vill jag vara väl förberedd på ljussättningen men är väldigt osäker hur jag ska rigga blixten kombinerat med befintligt ljus från fönstren

Vill inte få en massa fula skuggor i ansikten eller på väggarna

det jag har till mitt förfogande är
blixt med trigger
stativ
softbox
frigolitskivor.
och förhoppningsvis lite ljus från fönstren

tveka inte har skriva något inlägg om du har någon erfarenhet eller kreativ idé :)
 
Slottsmiljö :)

tPlatsen är ett gammalt slott med lite dunkel belysning. om vi blir tvugna att vara inomhus vill jag vara väl förberedd på ljussättningen men är väldigt osäker hur jag ska rigga blixten kombinerat med befintligt ljus från fönstren

Vill inte få en massa fula skuggor i ansikten eller på väggarna

det jag har till mitt förfogande är
blixt med trigger
stativ
softbox
frigolitskivor.
och förhoppningsvis lite ljus från fönstren

tveka inte har skriva något inlägg om du har någon erfarenhet eller kreativ idé :)

Slottsmiljö.... fönsterljus o Frigga kan bli supersnyggt. Tycker du ska testa detta även om det är bra fotoväder ute! Med stativ klarar du även långa tider.

http://www.brudfoto.nu/fol/

/Janne
 
Mitt tips:
Skriv ner vad du kommer att göra.
Ta med ett stoppur och gör det, gärna med statister.
Stryk sedan det du inte hinner få med i din tidsram.

NÄR man sedan fotograferar bröllopet så är det inte så viktigt att följa det du har skrivit.
Men om ideérna tryter läser du bara på i dina egna anteckningar.
 
Mitt tips:
Skriv ner vad du kommer att göra.
Ta med ett stoppur och gör det, gärna med statister.
Stryk sedan det du inte hinner få med i din tidsram.

NÄR man sedan fotograferar bröllopet så är det inte så viktigt att följa det du har skrivit.
Men om ideérna tryter läser du bara på i dina egna anteckningar.

Att kunna improvisera och ta tillvara det unika som just ditt brudpar för dagen ger tycker jag är det viktigaste, men givetvis är det bra att ha ett ¨grundmanus ¨ att jobba ifrån.
Vissa brudpar kräver väldigt mycket regi, med andra är det bara att låta kameran gå, vilka som kräver vad vet man inte förrän den stora dagen är inne.
Som med så mycket annat så krävs det träning, träning och åter träning för att bli riktigt duktig.

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.