Samuel W
Medlem
Ska plåta en väns bröllop, har verkligen förtydligat att jag är en amatörfotograf med ingen erfarenhet av bröllopsfotografering, tackade först nej men de insisterade. Hade helst sätt att de anlitat en fotograf men de har inte pengarna så kände att jag är nog mest lämpad av deras vänner. Efter en lång förklaring att de inte ska ha så höga förväntningar på bilderna tackade jag ja till uppdraget. Vi har gemensamt tittat igenom olika bröllopsbilder och valt ut några som jag vet att jag borde klarar av.
Tänkte försöka hålla mig utomhus och använda befintligt ljus med lite upplättningsblixt men om vädrets makter är emot mot mig så blir vi tvungna att plåta inomhus.
Mina frågor är:
Hur ska jag ställa ljusmätningen, spot, centrumvägd eller evaluerande? känns som en vit klänning och en svart kostym gör det lite svårare att få rätt balans.
Ska jag plåta med låg eller hög kontrast?
Om vi blir tvungna att plåta inomhus är jag lite orolig för ljussättningen.
Tar gärna emot tips och idéer på ljusstättningar för inomhusplåtning.
Min utrustning är:
Canon Eos 450 d
Tamron 28-75 mm 2,8
Ef 50 mm 1,8
Efs 55-250 mm 4,5-5,6
Blixt 430 inkl radiosändare/trigger
Egenbyggd softbox med 3 st 100 w glödlampor.
Stativ
Bröllopet är slutet av april, dagtid.
Tänkte försöka hålla mig utomhus och använda befintligt ljus med lite upplättningsblixt men om vädrets makter är emot mot mig så blir vi tvungna att plåta inomhus.
Mina frågor är:
Hur ska jag ställa ljusmätningen, spot, centrumvägd eller evaluerande? känns som en vit klänning och en svart kostym gör det lite svårare att få rätt balans.
Ska jag plåta med låg eller hög kontrast?
Om vi blir tvungna att plåta inomhus är jag lite orolig för ljussättningen.
Tar gärna emot tips och idéer på ljusstättningar för inomhusplåtning.
Min utrustning är:
Canon Eos 450 d
Tamron 28-75 mm 2,8
Ef 50 mm 1,8
Efs 55-250 mm 4,5-5,6
Blixt 430 inkl radiosändare/trigger
Egenbyggd softbox med 3 st 100 w glödlampor.
Stativ
Bröllopet är slutet av april, dagtid.