Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning - kritvit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva er hjälp!

Jag köpte studio i november och älskar att fota i den. Men jag får inte helt till det resultat jag vill ha.
Jag är ute efter en kritvit bakgrund som Lailas bilder: http://www.lailavillebeck.com/Portfolio/Baby
Min bakgrund blir visserligen vit, men ojämnt vit. Eftersom jag inte är så bra på redigering vill jag få till det så bra redan från början.

Just nu ljussätter jag med två blixtar (120 ws) mot bakgrunden, högsta. Jag har inget på dessa blixtar, borde jag satsa på paraply eller något?
Sedan använder jag en eller två stora softboxar (300) mot barnet jag fotar.
Använder vit pappersbakgrund.

Hur kan jag göra detta bättre med befintlig utrustning?
Skulle jag behöva komplettera med någon utrustning för att lyckas?

Se mina exempelbilder:

Bilagor

• summestimest.jpg
    summestimest.jpg
    8 KB · Visningar: 897
  • 4.jpg
    4.jpg
    9.3 KB · Visningar: 899
Vitt!

På den länken du bifogade, ser jag som bildbehandlare tydligt att bakgrunden är upplättad i bildbehandlingsprogram.

Ska du få till det vitare med den uppsättning du använt, så måste du sänka ljuset i "huvudljuset",
öka bländaren/höja iso i motsvarande grad. Kolla på histogrammet så du ser en "spik" till höger = vitt. Bra att aktivera "klippvarningen" i kameran, så du ser hur mycket som klipper av det vita. annars är det risk att det fräter ur på motivet.

Hej!

Jag skulle behöva er hjälp!

Jag köpte studio i november och älskar att fota i den. Men jag får inte helt till det resultat jag vill ha.
Jag är ute efter en kritvit bakgrund som Lailas bilder: http://www.lailavillebeck.com/Portfolio/Baby
Min bakgrund blir visserligen vit, men ojämnt vit. Eftersom jag inte är så bra på redigering vill jag få till det så bra redan från början.

Just nu ljussätter jag med två blixtar (120 ws) mot bakgrunden, högsta. Jag har inget på dessa blixtar, borde jag satsa på paraply eller något?
Sedan använder jag en eller två stora softboxar (300) mot barnet jag fotar.
Använder vit pappersbakgrund.

Hur kan jag göra detta bättre med befintlig utrustning?
Skulle jag behöva komplettera med någon utrustning för att lyckas?

Se mina exempelbilder:

Kolla in Zack Arias guide över hur du gör och vad du behöver osv. Mycket informativt på ett lite roligare sätt än de vanliga tutorials som finns där ute. http://zackarias.com/for-photographers/photo-resources/white-seamless-tutorial-part-1-gear-space/
Har för mig att det är uppdelat i tre delar, läs igenom och begrunda. Sen är det bara att köra. :)

På den länken du bifogade, ser jag som bildbehandlare tydligt att bakgrunden är upplättad i bildbehandlingsprogram.

Ska du få till det vitare med den uppsättning du använt, så måste du sänka ljuset i "huvudljuset",
öka bländaren/höja iso i motsvarande grad. Kolla på histogrammet så du ser en "spik" till höger = vitt. Bra att aktivera "klippvarningen" i kameran, så du ser hur mycket som klipper av det vita. annars är det risk att det fräter ur på motivet.

Tack för svaret!
Vad tror du hon har använt sig av för redigeringsverktyg?

Ska testa ditt tips nästa gång :)

Testa att rikta blixtarna mot bortre delen av bakgrunden så att de liksom lyser i "kors". Ha dem också så långt ifrån bakgrunden som möjligt. Detta ger en så jämnt upplyst bakgrund som möjligt.

Testa att rikta blixtarna mot bortre delen av bakgrunden så att de liksom lyser i "kors". Ha dem också så långt ifrån bakgrunden som möjligt. Detta ger en så jämnt upplyst bakgrund som möjligt.

Om du gör detta med nakna blixtar så glöm inte att flagga mellan bakgrundsljus och objektet för att minimera spilljus...

Tack för svaret!
Vad tror du hon har använt sig av för redigeringsverktyg?

Ska testa ditt tips nästa gång :)

På en av bilderna där babysen ligger på en fäll på golvet, syns mellan fällens hår det ursrungliga "grå", Det är en vass kant där en markering gjorts för att ljusa upp ovanför.

Hur man sedan lättar kan göras på många sätt. Ett är att använda "pjatten" i Ps inställd på högdager. En STOR mjuk pensel med lågt värde (ca1-3). Då behöver man inte göra den markering som annars lätt blir vass vid övergång bakgrund/päls

På en av bilderna där babysen ligger på en fäll på golvet, syns mellan fällens hår det ursrungliga "grå", Det är en vass kant där en markering gjorts för att ljusa upp ovanför.

Hur man sedan lättar kan göras på många sätt. Ett är att använda "pjatten" i Ps inställd på högdager. En STOR mjuk pensel med lågt värde (ca1-3). Då behöver man inte göra den markering som annars lätt blir vass vid övergång bakgrund/päls

Sähär nånting?

Bilagor

• _DSC65122.jpg
    _DSC65122.jpg
    8.2 KB · Visningar: 696
I nåt längre youtubeklipp jag såg (hmm, det här var det) pratade föredragshållaren om just ljussättning, och ett antal olika förhållanden man kan komma ihåg... just den ljussättning du tänker på är det han pratar om som 2:1, dvs dubbelt så mycket ljus på bakgrunden som på motivet. Utgår man från det känns resten som en enklare övning i matematik, och sen kan man finjustera därifrån.

Mvh,
Richard

ska du ha helvit vägg så kan du ju inte ha kvar skuggor på barnet, dvs du får sätta barnet längre ut från väggen

ska du ha helvit vägg så kan du ju inte ha kvar skuggor på barnet, dvs du får sätta barnet längre ut från väggen

För att få en helt vit bakgrund så ska bakgrunden överexponeras två steg.

Om modellen belyses med bländare 5.6 (som sedan är din inställning på kameran) ska bakgrunden ha bländare 11. Modellen får dock inte vara för nära bakgrunden då bakgrundsljuset kan störa huvudljuset.

/Pär

I nåt längre youtubeklipp jag såg (hmm, det här var det) pratade föredragshållaren om just ljussättning, och ett antal olika förhållanden man kan komma ihåg... just den ljussättning du tänker på är det han pratar om som 2:1, dvs dubbelt så mycket ljus på bakgrunden som på motivet. Utgår man från det känns resten som en enklare övning i matematik, och sen kan man finjustera därifrån.

Mvh,
Richard

Tack för länk och tips :)

Hur gör man vanligtvis, för man brukar väl kanske inte ha nakna blixtar?
Vad kan jag köpa till som är bäst för ändamålet?

För att belysa bakgrunden känns ett par nakna blixtar inte så konstigt, mest måste man väl bry sig om att ha en reflektor som sprider ljuset lagom bra. Har man speedlights gäller det att zooma (om det är möjligt) så kort som möjligt för att maximera ljuskäglans bredd.
Det är liksom inte så att man bryr sig om hur hårt ljuset på bakgrunden är ;-)
Det som menades var alltså att man skulle flagga mellan dessa och kameran, så man slipper få spilljus i objektivet...

Mvh,
Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar