Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning för Mäklarfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

136763

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har sett att just mäklarfotografering är en marknad där många börjat etablera sig på, många "slavföretag" osv (har läst runt lite här). Men med det åsidosatt så kräver de "alltid" att man har blixt osv. Så min fråga är då, om någon vill dela med sig, hur ljussätter ni era objekt för att få den där "mäklarlooken"?

jag älskar intedningsfotografier, så jag är väldigt sugen på att veta :)

/Victor

Var tidigare mäklarfotograf

Förra året var jag mäklarfotograf under en kortare period. Såg det kanske mer som en praktik då det bara pågick ett par månader, men väldigt spännande och framförallt roligt!

Jag använde mig då av företagets utrustning och det jag hade var två studioblixtar och ibland (när jag behövde) körde jag på en extern blixt också.

Ställde ena blixten i ett hörn av rummet, antingen där jag skulle fota från eller snett bakom mig någonstans. När andra rum skulle synas i bild via dörrkarmar osv, så satte jag även in en blixt i nästa rum för att det också skulle ljusas upp vid fototillfälle.

Var viktigt att få ett jämt och naturligt ljus i bilderna och när det var mörkt ute så fick man köra på en längre slutartid för att fönstren inte skulle bli svarta.

det är olika beroende på objekt. Allt är en mix av tider på befintligt ljus o blixt ljus. Sedan så styrs man utav vilken färg väggar ,tak har samt hur stora fönster ljusinsläpp det finns. Det finns inget standard svar mer än att ofta fungerar en upplättningsblixt riktad i taket i kombo med en något längre expo tid för rummet. Jag har ett gäng bilder på interior design samt hotell bilder som är exempel på bla sätt att jobba på min hemsida.
Men i grunden så räcker oftast en blixt o sedan lite trix i vissa situtioner. Oftast så lär man sig själv på resans gång eftersom man blir tvungen för att kunna lösa alla situtioner med olika ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar