Annons

Ljussättning för friläggning av bilder mot vit bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-T-E

Ny medlem
Jag har fotograferat ett tag, men är helt grön på studiofotografering. Har skaffat mig ett litet studiokit nu och behöver lite råd angående ljussättning.

Mitt mål är att ta modellbilder mot vit bakgrund där modellen är helt frilagd. Med ljussättningen som jag har idag så blir bakgrunden ljusgrå istället.

Bilderna ska bla användas till 360 rotation så det är viktigt att ljuset är identiskt vid varje fotografering, därför valde jag fastljus istället för blixt. (Falcon Eyes Belysningskit FE-SLH1)
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7764018

Manuell efterbearbetning är helt uteslutet.

Här finns bild på studion och en testbild.
http://blog.pixiekids.se/2008/08/02/foto-studio/

Tacksam för råd!

Om bakgrunden blir grå måste du ha mer ljus på den.Dvs ha separat belysning för den.

Då får du ha en lampa på bakgrunden (justera bländare/slutartid kameran så den blir vit/överexponerad ) och en på modellen. Den senare får du experimentera med styrkan på.

Alternativet är att använda en stor softbox som bakgrund. Dvs. en softbox som helt och hållet ersätter ditt vita lakan.

Tack för tipsen. Kan ni rekommendera någon lampa som är tillräckligt kraftig för att lysa upp bakgrunden av vit papp (lakanen har jag övergett som tur är :)

Softbox kan jag inte använda, då bakgrunden behöver sträcka sig ner på golvet under skyltdockan/modellen.

Du har två blixtar, prova att använda en av dom snett från sidan på bakgrunden, sedan en reflektor på motsvarande sida, som studar tillbaka ljuset och lyser upp andra halvan av bakgrunden, sen den andra blixten snett framifrån mot modellen, du kan ju prova

Det låter som ett bra tips med reflektor.

Till produktfotograferingen så behöver jag dock båda fastljusen på produkten för att få en tillräckligt bra och jämn belysning. Har beställt (och precis fått hem) två extra Elinchrom blixtar som jag ska använda till bakgrunden för att få den helt vit. Ska bli kul att testa!

Här finns en klockren tutorial som jag har följt. Fungerar mycket bra för mig.

Grundkoncepten från den tutorialen som jag har använt mig av är följande:

1.Belys den vita bakgrunden separat från modellen (minst) 2 blixtar behövs för detta. Skärma av bakgrundsblixtarna så att modellen endast belyses bakifrån av indirekt belysning från bakgrunden.

2. Använd en vitmålad masonitskiva (eller liknande) för modellen att stå på. Det är viktigt att denna är högblank. Detta spelar ingen roll om du inte behöver ha med golvet i bilden.

3. Ljussätt modellen på vanligt sätt, helt separat från bakgrunden.

Senast ändrad:
Lysande tutorial, tack för länken!

Jag har satt upp studion ungefär som det är beskrivet, men vissa saker kan jag förbättra märker jag. T.ex. högblank skiva som underlag.. Trodde den skulle vara matt för att undvika reflektioner, men det märker jag nu att det var fel tänkt. Behöver skärma av blixtarna lite bättre också.

Du kan se resultatet av mina bilder så här långt här: http://www.pixiekids.se/ListProducts.aspx?cat=110

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar