Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning för filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena! Jag hoppas jag kan få kunniga svar här då jag har googlat ihjäl mig för att hitta info och råd om just min situation.

Det är så att jag tänkte filma mig framför en green screen och jag har två Tristar Softbox Magic Square 45x45cm som lyser upp min green screen med mjukt jämt ljus.

Dock så behöver jag ljus som lyser upp mig och någon lampa som lyser upp mig bakifrån så jag "ploppar" ut ur bakgrunden så att säga.

Jag köper en hel från Thomann (ljudgrejor) men jag har aldrig handlat ljus därifrån, så när jag kollar i kategorin: http://www.thomann.de/se/led_teaterbelysning.html så finner jag följande intressanta lampa: http://www.thomann.de/se/stairville_octagon_theater_cw_ww_36x1w.htm

Dock så framgår det inte om den har en dimmer eller dess CRI-värde (vilket är viktigt för mig för att jag inte ska se konstig ut på bild när jag väl överför till burk för postproduktion). Jag har kontaktat supporten på engelska men har inte fått något svar ännu.

Till saken hör att jag har ca 1-4m att röra mig i utrymmesmässigt, så jag behöver en lampa som kan ha dimmer eventuellt någon plats för ljusfilter som minskar effekten annars kmr jag att bli bländad eller bli överexponerad. Och högt CRI-värde säger sig självt.

Någon som vet om man vågar pröva på sig "teaterljus" för mitt syfte? Det går inte att hitta nån info om deras CRI-värden, jag tror jag hitta nått tyskt om CRI84-88 och på scandinaviaphot så anses "mycket högt CRI värde" ligga på 95. Så vågar man? Vad säger ni ljusexperter? :D

Tack för svar på förhand! / Max K.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.