Annons

Ljussätta stora föremål m reprolampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalinka

Aktiv medlem
På mitt jobb fotar vi föremål för dokumentation, dels en kulturhistorisk, dels en försäkringsmässig. Värdet av bilden är alltså inte estetiskt utan dokumenterande!
I studion finns 4 reprolampor (långa, lysrörs), fondvägg, bord, stativ. Vi fotar med en Nikon coolpix 995.

Små föremål fungerar utmärkt att fota på fotobord eller golvstativ med 2-4 lampor i 45 graders vinkel mot föremålet, men när vi fotar större saker är det oerhört svårt att få ljuset snyggt.(Bra och korrekt, mjuk, skugga, inga blänkande högdagrar etc). Men med större föremål som måste fotas hängande på vägg eller stående på golvet är ljuset ett ständigt problem.
Är det möjligt att ljussätta större föremål i mänsklig storlek (typ provdocka iklädd dräkt stående framför fondvägg,hängande oljemålning 120x120 cm etc) på ett bra sätt med enbart detta reproljus? Hur bör vi i sådana fall placera föremål, lampor och kamera i förhållande till varandra? (Jag förstår givetvis att det varierar med föremålet, men vissa saker kan ju gälla överlag, som att avståndet mellan föremål och fond har betydlese för mer eller mindre hårda skuggor.)

Finns det för billiga alternativ, tilläggsutrustningar vi kan behöva annars?? Vilka?
 
Senast ändrad:
Specifikation, utrustning + Exempelbild

Lampor Kaiser Bel RB 5004 HF 5558 4st två stativ av notställstyp två av teleskopmodell-centrumteleskop.
 

Bilagor

  • ex_d13487_3.jpg
    ex_d13487_3.jpg
    13.6 KB · Visningar: 417
placera provdockan en bit från fondväggen, så långt ifrån som rummet och fonden tillåter tills slagskuggorna försvinner.
 
Förutom att flytta ljuskällorna närmare kan de testa att slå den ena i en reflekterande vit skärm för att få mjukare ljus och att få en skillnad mellan de två sidorna. Det ger en mer tredimensionell bild.
 
Tack för hjälpen !

Tack Jim, för ommöbleringen :)!

Christel tack för tipset.Nu är problemet delvis att
rummet bara ger utrymme att backa kameran ca 3 meter.

Men jag gissar att vi alltså bör tänka om lite vad gäller upphängningar mm. Har några tygklädda "bommar" från tak att hänga galgar mm på, som idag hänger bara någon dm framför fonden. Det vore alltså bättre att placera dem en bit ut i taket i rummet?!

Finns nåt tricks att trolla med skugorna om föremålet inte KAN komma ut tillräckligt långt från väggen?

Vore vi t ex hjälpta av att få upp ljuset mer ovanifrån? Det liknar ju mer ett naturligt ljus.

Idag hänger vi tex tavlor på krok med fond precis bakom. Bör dessa hellre hänga fritt i krokar och rev från taket?

Många frågor är det...
 
Re: Tack för hjälpen !

Kalinka skrev:
Finns nåt tricks att trolla med skugorna om föremålet inte KAN komma ut tillräckligt långt från väggen?

ja, en mjukare ljuskälla. Att reflektera båda lamporna i en stor vit yta. Då blir skuggan så mjuk att den inte stör eller tom så diffus att den inte uppfattas.

Om du koncentrerar ljuset till mitten och reflekterar det så hamlar det mesta av skuggan bakom motivet.
 
Re: Re: Tack för hjälpen !

froderberg skrev:
ja, ... Att reflektera båda lamporna i en stor vit yta. Då blir skuggan så mjuk att den inte stör eller tom så diffus att den inte uppfattas.

Om du koncentrerar ljuset till mitten och reflekterar det så hamlar det mesta av skuggan bakom motivet.

Tack igen !

Ska naturligtvis pröva mig fram och exprimentera, men som ni vet tar sånt tid maninte alltid har i vardagens jobb så...

Jag prövar fråga vidare...för reflektor vet man ju att man ska ha och gärna ett indirekt ljus. Men jag har aldrig tidigare jobbat i studio och faktiskt inte heller med blixt till kameran. Så jag är inte riktigt klar över vinklar och storlek på reflektorer etc. Ska lamporna riktas från föremålet och fonden och reflekteras i den så att det reflekterar ljuset 45 grader mot fonden eller?? Hur stor måste reflektorn vara för att ljusa upop ca 2x2 meter. (Eller ska man bara ljusa upp enskilda skuggor).

Vi har en reflekterande duk ("folie") att använda. Hur göra bäst för att inte få reflexer istället? Indirekt ljus + denna?

Ska försöka gå kursen i studiofoto som fotosidan ordnar också.
 
Prova att fixa två vita vikväggar i kartong, brukar kallas riksutställningsskärmar. Dessa kan du ställa på var sin sida om föremålet och rikta in lamporna i skärmarna. Du kan också skära en tvärskåra utifrån överst och in neråt, lika på båda sidor, så att du kan kila in ett snedtak av pappa. Riktar du ljuet lite upp i denna anordning så får du ett perfekt ljus som både kommer rakt framifrån och lite uppifrån. Det blir ett mycket brett och fint ljus.

Har du långsmala föremål som en rock kan du nöja dig med en skärm och istället ha två lampor i skärmen, en uppe och en längre ner.

Detta är ett billigt sätt att få ett helt perfekt professionellt ljus.

Tänk på att när du använder lampor kan du ju enkelt hela tiden observera skuggor och ljus när du flyttar lamporna.
 
froderberg skrev:

Tänk på att när du använder lampor kan du ju enkelt hela tiden observera skuggor och ljus när du flyttar lamporna.

Magnus, naturligtvis har vi tänkt på det. Nu är det så att det mesta jobbet görs av personal med rörelsehinder, som bl a har svårt att lyfta de tunga lamporna (sandsäckar på notställen för att de alls skall bli stabila). Vår utrustning idag är alltför tung (vi letar lättare lösningar när vi får medel för det men kommunala museer är inte högprioriterade) och det gör väl att vi inte exprimenterat i samma utsträckning som man borde. Jag vill helt enkelt inte slita på dem, samtidigt som jag inser att om ví exprimenterar fram bra lösningr får vi släpa mindre sedan ;-).Prövar nu att liksom "försläpa" en del på prov själv när jag hinner.


Ska pröva det där med Riksutställningsskärmar- sådant har vi ju en del i vår bransch!

Tack än en gång!
 
.

Om bilden ska förresten sägas, att den är ett äldre alster, visat här som exempel på en bild där de svårigheter vi kan ha blir tydliga. Personalen idag släpper knappast igenom den kvaliteten på de färdiga bilderna, men som dokumentation har museet ansett den OK.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar