Annons

Ljussätta större produkter med Lastolite Cubelight.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Får lite titt som tätt fotografera åt firman jag jobbar på.

Vi tillverkar Sopsäckar (och kompostpåsar) av papper. Dvs relativt "stora" produkter.

Idag hänger jag upp en papp-bakgrund och ställer studioblixtar och har mig, då vi inte har något dedikerat utrymme för detta är det ofta lite bökigt osv.

Har lekt med tanken att fixa en lastolite Cubelight av större modell, typ:
http://www.scandinavianphoto.se/(A(...odukt/5099216/lastolite-cubelite-1-5x1-5x2-1m

(Finns även 2x2x2 meter)

Visst borde detta fungera? Är det bara skjuta blixtarna rakt på sidorna då? Med vad för reflektorer?

Annat att tänka på?

Se bifogade bilder för vilken sorts bilder vi fotar idag. Inte världens sexigaste produkter, men måste göras i vilket fall ;)
(Skuggorna blir inte lika kraftiga inuti tältet om jag förstått rätt, vilket absolut inte gör något...)

/Jocce

Bilagor

• 110506-art2160-01.jpg
    110506-art2160-01.jpg
    84.4 KB · Visningar: 58
  • 081204-3044 i hållare01_sml.jpg
    081204-3044 i hållare01_sml.jpg
    101.2 KB · Visningar: 48
[Hej
om det är produkter som sopsäckar mm och du ljussätter som du nu gör, är det ganska enkelt att frilägga bort skuggor. Me snabbval går det fort att markera och sen är det bara att nyttja kurvor, nivåer eller vad man nu gillar.

Bilagor

• säck.jpg
    säck.jpg
    32.7 KB · Visningar: 244
Det är ofta svårare att se formen på föremål som har tagits i tält. Man behöver någon slags riktat ljus, och därmed följer också skuggor, även om man kan få skuggorna väldigt mjuka.

Om utrymmet räcker till är det ganska lätt att slippa skugga på bakgrunden genom att ha tillräckligt stor ljuskälla, men jag föredrar ändå att lägga huvudljus från ett håll. Det går att göra i box/tält, men jag har bara gjort det på små produkter, och då får man ofta skjuta in en svart skiva för att ta bort ljus från ena sidan. Jag tycker att det är bökigare att få till en bra ljussättning i tält än utan.

Jag skulle kunna tänka mig en vanlig pappersbakgrund som läggs sömlöst och att man sätter ljus med reflexskärmar eller diffusionsskärmar. Jag brukar aldrig använda blixt till produkter, eftersom de håller sig still medan man jobbar, men om man har blixtar och tycker att det är bekvämt kan man så klart. Jag tycker att det är lättare att se hur ljus och skuggor faller om man använder fast ljus.

Även när man frilägger är det ofta bra att ha en klar riktning på ljuset vid tagningen, och som nämnt ovan, kan friläggningen vara rätt enkel.

Observera, det är inte friläggningen eller ljussättningen som är det egentliga problemet...

Det är att hålla på att "släpa fram" och sätta upp en bakgrund och ha sig som är det stora bekymret (då det inte finns någon fast anordning för det hela...utan jag får sätta upp grejerna i tillfälliga anordningar varje gång.)

Så tanken var att göra "kittandet" lättare...

Frågan är vad jag kan förvänta mig för resultat i ett ljustält?

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar