Annons

Ljussätta för fotografering av hela lag + individuella bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blivigt tillfrågad (dock inte svarat varken ja eller nej ännu) att Fotografera 5 st lagbilder samt individuella bilder under en Fotbollsturnering (inomhus)

Har tillgång till 2 st Elinchrom D-Lite 4, en 60x90 softbox, 1 vitt (transparent) paraply samt ett vitt (reflekterande) paraply.

Har även en LITEN (40w) slavblixt, som jag inte hunnit prova ännu så vet ej om den är aktuell för t.ex. hårljus eller liknande)

Har även en Silver/Guld reflexskärm, 105cm om det skulle behövas.

Har även tillgång till en vit bakgrund (dock ingen ställning till den) men kommer isåntfall troligen plåta mot t.ex. ett av målen eller nån annan "Fotbollsbakgrund". Skall höra lite mer med arrangörerna vad de vill ha.

Men mina egentliga frågor är:
Är det möjligt att göra en ljussättning för ett helt lag (dvs ca 15 pers) med den utrustningen?

Går det att göra en ljussättning som funkar för både de enskilda bilderna och laguppställningen?
Eller blir jag tvungen att ändra om när det är dags för de induviduella?


/Jocce
 
1. Jag har svårt att tänka mig att köra med samma ljussättning på gruppbilder och porträttbilder. Du får nog flytta minst en blixt.

2. Jag rekommenderar att du två likadana paraplyer till gruppbilden. I en liten lokal med vitt tak fungerar transparenta paraplyer bra. I en stor lokal är det bättre med reflekterande paraplyer.

Reflexskärm tycker jag är onödigt ifall du använder båda blixtarna till porträttbilderna. Då kan du använda den ena blixten som karaktärsljus och den andra som upplättning till skuggorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.