Annons

Ljussätta bil med 2 blixtar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har fått låna en UPS av en polare, och tänkte ta mina 2 D-Lite 4 blixtar och prova att ljussätta en bil "on location" ivkäll...



Har 2 st paraplyer (ett reflekterande och ett transparent), har en softbox 60x90 tror jag den är och en 80cm Octabox.



Några tips, idéer osv ang ljussättandet/fotografernadet?





Tänkte även i samma veva pröva att fotografera en "modell" (polarn får ställa upp, haha) tillsammans med bilen med samma utrustning, tar även gärna tips och idéer där!





/Jocce
 
Att ljussätta bilar är komplicerat eftersom de är stora och blänker mycket! De som fotograferar bilar proffessionellt har JÄTTESTORA softboxar (som typ är minst lika stora som själva bilen). Jag har hört att en MC-fotograf spänner upp stora lakan framför sina blixtar när han fotograferar för att göra ljuset maximalt mjukt och undvika reflexer i metallen
 
Värt att nämnas är också att inte alla UPS'er fungerar för blixtar, så var 100% säker på att just dina D-Lite funkar med den UPS'en du har lånat. Annars åker du kanske hem med mindre antal blixtar än du åkte ut med.
 
DocuWild skrev:
Värt att nämnas är också att inte alla UPS'er fungerar för blixtar, så var 100% säker på att just dina D-Lite funkar med den UPS'en du har lånat. Annars åker du kanske hem med mindre antal blixtar än du åkte ut med.

Vad är det som gör att de kan paja?

Hur kollar jag det?


/Jocce
 
Finns ett par trådar om just att köra blixtar på UPS och det som är avgörande är hur känsliga blixtarna är för den sinusvågen som UPS'en genererar. Oftast är denna simulerad och ganska så abrupt vilket gör att vissa blixtar inte tycker om det och då kan de bränna. Exakta skälet finns det folk som är bättre på att förklara än vad jag är.

Hur det är med Elinchroms blixtar vet jag inte men det är kombinationen UPS och blixt som är den känsliga oftast och om din polare inte har kört blixtar (helst samma blixtar) på den UPS'en innan så finns en risk att det kan gå sönder.

Så mitt tips är att kolla upp om någon kört den kombinationen innan på nätet.

Lite tråkigt och riskera dina blixtar för en sån sak.
 
Tips på ljussättning:

Ställ kameran på stativ och ta många exponeringar där varje exponering har en ny blixtplacering. Håll blixten högt och lågt och gå runt bilen systematiskt.
Sedan läggs bilderna i olika lager i Photoshop och blandas med "Screen" (om jag minns rätt...).
Då kommer resultatet bli som om du hade mängder av blixtar vid exponeringen.

Skickar med ett exempel taget med en blixt (430EX i en softbox).
 

Bilagor

  • land_cruiser_blixt_small.jpg
    land_cruiser_blixt_small.jpg
    88.8 KB · Visningar: 602
Jag tror det ska vara blandläge lighten annars blir hela bilen ljusare redan vid första lagret, tekniken är bra annars jag har sett en bild på en jumbojet tagen så med en blixt

Blandläge har du under lager paletten tryck F7 om du inte ser dom
 

Bilagor

  • blandläge.jpg
    blandläge.jpg
    21.1 KB · Visningar: 495
Helt rätt Tore!
Självklart skall det vara lighten/ljusare för att uppnå effekten.
Killen som lärde mig detta hade just haft uppdraget att fota ett jumbojet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.