Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussätt min (lilla) arbetsplats

Produkter
(logga in för att koppla)

Stadsliv

Aktiv medlem
Hej,
Tänkte höra om någon har lite tips på att ljussätta den här lilla arbetsplatsen som befinner sig i en hall.

Förutsättningarna är att det är trångt men i övrigt helt ok - gråa väggar och inga fönster. Troligtvis kommer det komma upp konsolhyllor på väggen ovanför bordet. 1,5m bakom i taket hänger en klassisk rund armatur med vitt glas, vilket är enda ljuskällan idag.

Tips på dagsljuslampor med skrivbordsarmatur (kan eventuellt få plats bakom skärmen i vänstra hörnet eller ovanpå datorn)? Någon form av lysrörsarmatur/ledpanel som hänger under en konsolhylla? En smal golvlampa skulle eventuellt kunna få plats till vänster om skrivbordet. Någon idé att sätta in en dagsljuslampa i taket eller vill jag ändå ha den släkt under bildbehandlingen?

Tar gärna emot tips också om affärer/webbsidor som säljer bra lampor/armaturer.

20201120_094309.jpg

Om du ska köra mycket videosamtal nu under hemarbetets tidevarv kan det vara klokt att rigga belysning som gör att du inte får tråkiga skuggor i ansiktet

I övrigt håller jag med föregående

Någon form av lysrörsarmatur/ledpanel
Jag har precis köpt en LED-armatur som jag skall hänga ovan min arbetsplats (så fort jag får hjälp med att borra hål för monteringen), så mitt förslag blir en LED-armatur.

Införskaffas lämpligen genom SirLed (det gjorde jag), Olle är den som äger och driver verksamheten och han är en synnerligen serviceminded och trevlig person, med en stor portion tålamod.

Att han har ett stort tålamod och är väldigt serviceminded vet jag av erfarenhet, då jag har haft en omfattande korrespondens med honom via e-post, innan jag till slut fick beställt min armatur.

Dessutom ligger han prismässigt konkurrenskraftig i jämförelse med andra alternativ.

Jag kan utan minsta tvekan rekommendera SirLed, med en varm hand.

~ Mina 5 öre. ~

Senast ändrad:
Jag har precis köpt en LED-armatur som jag skall hänga ovan min arbetsplats (så fort jag får hjälp med att borra hål för monteringen), så mitt förslag blir en LED-armatur.

Införskaffas lämpligen genom SirLed (det gjorde jag), Olle är den som äger och driver verksamheten och han är en synnerligen serviceminded och trevlig person, med en stor portion tålamod.

Att han har ett stort tålamod och är väldigt serviceminded vet jag av erfarenhet, då jag har haft en omfattande korrespondens med honom via e-post, innan jag till slut fick beställt min armatur.

Dessutom ligger han prismässigt konkurrenskraftig i jämföreöse med andra alternativ.

Jag kan utan minsta tvekan rekommendera SirLed, med en varm hand.

~ Mina 5 öre. ~
Samma här. En ledpanel i taket strax bakom skallen. De har ju också en app som gör att man kan styra ljusstyrkan. Ligger kanske lite lågt i Kelvin men är mycket stabil. Bra service också.

Är medveten om det, men jag utelämnade den uppgiften. Så här ser testprotokollet ut för min LED-panel;

Resized_20201121_133205_74502252831901.jpeg

Den som vet med sig vad L*a*b* och L*C*h (ab) med efterföljande siffror betyder, får gärna bidra med en översättning 😁.

Hade önskat att ljusstyrkan låg i den övre delen av standardkravet, men det är som det är. Huvudsaken är ju att panelen klarar sig inom (+/- 300 K) och det gör den ju.

Senast ändrad:
En ”budget”lösning är att använda philips HUE lampor. Dom är inte perfekta ljusmässigt såklart, men det trevliga är att programmera en setting för bildbearbetning och en med varmt ljus när du gör annat eller vill kunna leva i bostaden utan att bli tokig.
Det finns dock inte kelvin-värden i appen så du bör ha en färgtemperaturmätare när du ställer in. Jag har en billig som är rätt bra från Lumu. Det är en grym investering oavsett detta, om du har en iphone.
Som sagt för att inte reta experter, dessa lampor är inte perfekta, men det räcker rätt långt.
Jag har en bakom skärmen och andra i rummet, och dimmar dom så att jag kan jobba länge och må bra.
Att få bakljus i rätt styrka och färg bakom skärmen spar ögonen nått otroligt i långa pass. Jag har gått från helt rödsprängda ögon efter ett 12 timmar pass till att känna mig utvilad.

Jag kan komma med ett tips till nu när du vill ha en bra arbetsmiljö för bild.
Då ditt bord är i trä och har en gul varm färg, så tänk på att det påverkar hur du ser bilderna på skärmen. Och det kommer påverka ljuset som reflekteras upp på väggar och skärm dessutom.

Lite synpunkter om ljusergonomi:

Grunden är att det ska vara ganska lite kontraster utom på själva arbetsytan, i det här fallet skärmen. Daniels idé med en lagom bakbelysning är helt rätt! (Du har svart dator och svart tangentbord, snyggt men inte optimalt för synkomforten.) Träfärgen på bordet tycker jag är helt OK, har så själv, den hjälper synen och skapar lite trivsel. Samtidigt har Daniel rätt i att man ska undvika att träkulören reflekteras mot väggytorna och framförallt mot bakväggen.

Stolen är snygg men ingen ergonomisk fullträff. För långa arbetspass är en schysst kontorsstol bättre.

Och idén att kunna byta ljustemperatur till något trivsamt är helt rätt!

Jag vet att frågan var ljus men börja med ergonomi.
Datorn måste bort. Ner på golvet eller någon annan stans.
Skärmen skall vara centrerad rakt framför dig och Överkant skärm skall inte vara högre än ögonhöjd.
Tangentbordet skall även det vara centrerat (exclusive nummer del om det har sådant).
Du skall helst ha stöd för armbågana också när du skriver på tangentbordet eller arbetar med musen.
När det är fixat så är det dags för ljus tycker jag.
Sitter man bara någon stund då och då spelar det inte så stor roll men bättre att försöka få till ergonomin först och montera ljus effter det.

Jag skaffade mig en LED-panel och en ställbar arm. Allt avsett för foto/videobruk men också bra för arbetsplatsen.
'
Anpassningsbar ljusstyrka och färgtemperatur. Hur nöjd som helst!
/Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar