Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätningsproblem i kyla - Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

pros

Aktiv medlem
Hej!

Jag upplevde för andra gången i vinter problem med min 50D vad gäller ljusmätningen utomhus i minusgrader.

Första gången jag var ute (kanske 3 veckor sedan) så fungerade kameran felfritt i ungefär en timme. Sen började ljusmätningen bete sig underligt. Värdena hoppade upp och ner. Allt från 30 sek exponering till 1/2000-del föreslogs som lämplig tid för nattfoto.

Efter detta har kameran fungerat felfritt (inomhus kanske ska tilläggas). Mätningen har varit noggrann (som alltid).

Igår kväll var jag ute igen. Samma fotograferingsmönster som sist (dvs långa exponeringar på stativ. Runt 20-30 sek). Kameran beter sig bra i en timme sen börjar det igen. Exponering på 1/8000 och i nästa stund 4". Noterade också att den gröna displayen i sökaren liksom sviktade lite i ljus om jag tryckte ner avtryckaren halvvägs under ett par gånger i snabb följd.

Vädret vid först tillfället var runt -12 och blåsigt. Objektivet var ett Tokina 12-24.

Vädret vid andra tillfället var -7, kav lugnt. Objektivet igår var ett Tamron 28-75.

jag skruvade isär grejjerna när jag kom hem igår och lät det ligga öppet en stund (om det var ev fukt eller kondens i skiten) men jag begriper inte varför problemen dyker upp först efter den där timmen.

Kan det vara ett taskigt batteri? Eller gör sig kondensproblem påminda först efter den tiden om jag traskar ut med kameran i kylan från en varm lägenhet?

Blir inte riktigt klok på vad som händer. :-/

Det kan vara någon komponent som reagerar på kylan och får dålig kontakt exvis. Jag hade något liknande fel på en F5 för ett gäng år sedan. Det byttes ett kretskort och sedan var det frid och fröjd.

piratbatteri

Det kan vara någon komponent som reagerar på kylan och får dålig kontakt exvis. Jag hade något liknande fel på en F5 för ett gäng år sedan. Det byttes ett kretskort och sedan var det frid och fröjd.

Jag vet att jag vid båda tillfällena använt piratbatteri. Kanske det som inte klarar att leverera efter en längre tids användning eller gör det ojämnt på nåt sätt?

Låter meckigt om det skulle vara elektroniken.

Låter som ett ström/kontaktproblem tycker jag....Prova ett annat batteri och objektiv.Kameran i sig ska inte bete sig så.

Jag är övertygad om att det är piratbatteriet som inte kan leverera i kyla!

Batteri är en kemisk process som i sin tur är beroende av temperatur.

Ut i kylan igen

Låter som ett ström/kontaktproblem tycker jag....Prova ett annat batteri och objektiv.Kameran i sig ska inte bete sig så.

Ska ta en längre tid med kameran ikväll igen. Rengöring av kontakterna i fattningen. Rengöring av batteripoler och orginalbatteriet i kameran. Får se hur det reagerar.

Konstigt om det skulle vara objektivet bara eftersom jag som sagt hade två olika objektiv på kameran vid de två olika tillfällena.

Nåväl. Lite sprit på kontakterna skadar ju inte.

Exemplariskt

Nyss inkommen efter två timmars travande i kylan (nåja en minus iaf).

Orginalbatteri, Canon 18-200 is på kameran. Inte fullt lika mycket fotande idag och inga långa exponeringar på stativ, men kameran har skött sig exemplariskt hela tiden. Inte ett mätfel. Inte en enda skum "blinkning" i sökaren.

Skumt. Kanske var nåt med batteri eller objektivkontakterna då iaf... Eller så var det inte tillräckligt kallt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar