Annons

ljusmätningsmetod

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan . Skulle bara kolla med er om ni har någon erfarenhet med olika ljusmätningsmetoder och om ni skiftar ofta och eller om ni har en inställning som ni tycker är bäst . Mvh Mikael
 
Generellt så använder jag matrixmätning, med undantag för motljus och om det är väldigt stora kontraster då jag använder jag spotmätning
 
När du kör digitalt så spelar det oftast mindre roll vilken du använder. Jag använder oftast evulerande eller matrix beroende på kamera modell. Det grundläggande är att lära sig tyda o förstå histogrammet sedan är det bara att justera exponeringen.
På den analoga tiden var det lite sport då fick man mäta ljuset noggrant eftersom man inte hade något facit (histogram) med sig, man hade ingen större exponerings tolerans när man körde med dia film.
Det har man egentligen inte heller digitalt heller för ska du ha krisp i bilderna så gäller det att sätta exponeringen så rätt som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.