Annons

Ljusmätningen i EOS 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Eklöf

Medlem
Hej!

Hej någon som har erfarenhet av ljusmätningen i EOS 5, kan man lita på den? Jag tycker att det oftast blir för ljust

Går det att kalibrera?

Eklöf
 
Plåtar du dia eller neg?

Om du plåtar dia och får ljusa bilder, prova då att ändra ISO-talet uppåt, t.ex. från ISO100 till ISO125.

Om du plåtar färgneg och får ljusa färgkort från labbet, ja då är det förmodligen labbet som gör ett dåligt jobb.

Det är egentligen inget problem om man har en systematisk exponeringsavvikelse, typ alla bilder ett halvt steg för ljusa. Sånt kompenserar man ju lätt med ändrat ISO-tal. Då är det mycket värre om exponeringsfelet är slumpmässigt, ibland för ljust och ibland för mörkt. Så kan det bli om man använder flerfältsmätningen på en mindre intelligent kamera. Flerfältsmätningen på EOS5 brukar dock vara pålitlig, är min erfarenhet.
 
Jag tycker den exponerar alldeles utmärkt. Konstigt att du tycker det blir för ljust, annars brukar vissa nämligen klaga på att canon brukar underexponera en liten aning, det gäller de flesta modeller. Om din överexponerar mycket skulle jag tro det är nåt fel på just din kamera, det är nämligen ganska ovanligt att folk tycker att någon av canons kameror överexponerar.
 
Hej!
Har en 5:a och kör dia. Tycker den exponerar utmärkt med ett undantag. Kodaks 100 VS blir överexponerad om jag exp efter ISO 100. Om jag däremot underexponerar ett halv steg blir resultatet bra. Vilken film kör du?
 
min eos5 har oxå alltid exponerat bra. om bilderna varit fel exponerade har det nästan alltid varit mitt eget fel. Men om du tycker de är för ljusa kan du ju bara underexponera de ett halv steg.
testa dig fram
 
Jag har haft 3 stycken 5:eek:r och har aldrig tyckt att det varit problem med dia. Med negativ film däremot har jag alltid ställt in ett steg under ex 200 istället för 400 för att få mer rikligt exponerade negativ. Någon skillnad mellan de olika exemplaren har jag aldrig sett.
 
Vid blixtfotografering tycker jag däremot inte att Eos 5 är så lysande. Men det är inte så konstigt efter som den bara har en centrumvägd blixtmätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.