Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga ang ljusmätning.

Jag har nog förstått vad ljusmätning är men hur går det till rent praktiskt?
Hur gör man för att punktmäta? Jag menar om man punktmäter en mörk yta och sedan komponera om och tryker ner fokusknappen igen då mäter väl kameran om och punktmäter på den nya ytan? eller???

Jag har inte fattat detta riktigt som ni märker

Förklara gärna för mig så jag slipper ligga sömnlös inatt igen!

/Danne
PS: förklara gärna åxå vad Centumvägd genomsnitsmätning,utsnittsmätning och Evaluerande ljusmätning är. DS

Danne

Edit: möjligt att jag la denna fråga i fel del av forumet?

Hej

Du mäter och låster mätningen med * knappen, håll den inne om du inte programmerat om kameran.
Halvägs ner ställer fokus o mäter normalt, men * agerar minne, det tänds en * i sökaren.

Du har dock inte spott på din 400D.

http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm
Här beskrivs de olika mätmetoderna, finns även andra bra faktaavsnitt där.

Roine

Hur alla ljusmätningsalternativen fungerar finns mycket bra förklarat i din instruktionsbok. Även hur man låser en exponering.

Fotografera man i M läget behöver man dock itne bry sig i låsning av exponering eftersom det är du helt själv som reglerar exponeringen och sedan är den sådan hur du än vänder o vrider kameran. Ljusmätarens värden kommer naturligtvis visa andra värden men stälelr du inte om någonting så blir det som du har bestämt.

LEXrasta skrev:
förklara gärna åxå vad Centumvägd genomsnitsmätning,utsnittsmätning och Evaluerande ljusmätning är.

Vid centrumvägd mätning så mäts hela bilden men ju närmare centrum desto högre betydelse får det.

Vid utsnittsmätning så används en mindre del av bildens centrumparti, tror det är 9% i Canons fall, och allt utanför detta område mäts inte alls. Man skulle kunna kalla det för en sorts "trubbig" spotmätning.

Vid evaluerande ljusmätning så är det tillverkarens väl förborgade hemlighet om hur det egentligen mäts. Hänsyn tas till lite allt möjligt, men exakt vad och hur mycket har användaren av kameran ingen som helst möjlighet att veta.

Ahh vad härligt jag vill tacka alla för dom bra svaren nu är fattar jag.

Var ute och testade lite nu och allt funkade bra..

/Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar