Annons

Ljusmätning Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

JC 59

Medlem
Jag har köpt en Hasselblad 500 C, skulle vilja ha tips om vilket sätt att mäta ljuset som är bäst ???? Har förstått att det finns separat ljusmätare eller prisma på kameran, PME endast denna har jag råd till. Separat ljusmätare finns det en hel uppsjö med, både med infallande ljus och reflekterat ljus. Fotar gärna ladnskap och närbild. Hälp mej att finna ut vad jag ska köpa ??? Var är fördelen med spotmätare kontra vanlig handhållen mätare ?????
 
De gamla hederliga ljusmätarna mäter det allmänna ljuset och spotmätarna mäter en begränsad del av ljuset. Spotmätaren ett större användningsområde men jag kan tycka att den kräver mer av fotografen.

Har du ingen gamla kamera som du kan använda som ljusmätare?
 
Det är ingen dum idé! Men det är omständigt att ständigt släpa på två kameror bara för att mäta ljuset.. Tungt blir det! =)
 
Själv använder jag spotmätare till Hasselblad - men till Nikon F100/F5 också..... ja, visst är det litet mer komplicerat än att bara utnyttja en automatik, men sååå besvörligt är det inte. Man mäter bildmässigt intressanta delar - punkter - i motivet och tar ett medelvärde. Eller mäter man ljusaste punkten och exponerar efter den. Eller så bestämmer man vad som skall vara svart i bilden och lägger det i en sådan exponeringszon att det blir svart. Eller motsvarande för vitt. Eller använder en fullständig zonmetod enligt Ansel Adams. Man kan också göra det mycket enkelt och mäta mot ett gråkort som har samma belysning som motivet. Eller mäta mot handflatan om man glömt eller tappat gråkortet men då får man kompensera cirka 1/2 steg....
Sammanfattningsvis: Med en spotmätare har du tillgång till alla mätmetoder som är praktiskt användbara. Och dessutom några till. Det är inte svårt men det fordrar litet övning i början och eftertanke i samband med det. Se'n sitter det i ryggmärgen. Men spotmetern och jag är väldigt ofta rörande överens med F5 och F100......men inte alltid...
Lycka till¨
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.