Annons

Ljusmätare, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
Hej! Jag går och funderar på att inköpa en ljusmätare. Frågan är vilken jag ska välja. Vet att det är beroende på vad jag ska göra, men jag vill ha en som jag kan använda om man någongång ska plåta i studio i framtiden och en som jag kan ha med.mig nästan överallt. Har kollat på Sekonics mätare och modellerna 208, 308S, och 358. Men vilka andra finns det som är bra, och ni som äger en, vad har ni för erfarenheter, plus-minus?

/Anders S

Sent from my Ideos using Tapatalk
 
Jag provade en 308Cine (samma som 308S) men lämnade tillbaka den. Visst, den fungerade, men det gör också ljusmätaren i kameran ;)

Varför lämnade jag tillbaka den?

- extremt plastig och INTE vädertätad (jag ville ha den ute på location!)
- endast tidsprio (går alltså inte att välja bländare och mäta)
- lös Lumidisc för reflekterat ljus som man skall håll ordning på eller fästa i mätaren

+ att den tog AA batterier

Så det blev ingen för min del. Får se om jag provar någon annan ljusmätare i framtiden.
 
Eftersom digitalkameran ger facit ganska kvickt har behovet av ljusmätare minskat. I studio har man ju ofta också genom erfarenhet ganska bra grepp om hur mycket ljus blixtarna ger - jag förutsätter att det är nära nog uteslutande för blixt mätaren är tänkt.

Mätaren kan möjligen snabba upp arbetet lite grann när man gör nya uppställningar där man känner sig osäker på hur mycket ljus blixtarna kommer att ge, men mätningen måste ändå kompletteras med någon provbild, och det kan faktiskt gå fortare att ta flera provbilder. Mätaren kan ändå vara en god hjälp när man ställer upp ljuset, främst för att kunna bedöma hur stor andel av belysningen till en viss del av motivet som kommer från ena eller andra sidan. När man har jobbat en tid med sina blixtar kommer man ändå att veta det, så det blir inga överraskningar i resultatet. Det är kanske mer när man är på okänd mark, utanför studion, kanske i en kunds showroom, för att ta bilder som mätaren kan ge åtminstone en liten glimt av "proffsighet", mer för att imponera än verklig nytta.

Jag använder emellanåt, men ganska sällan, en ljusmätare för infallande ljus, men inte med blixt, min Calcuflash har jag för längesen sålt, utan en Calculight eller Sekonic L-28c som jag har haft sedan sextiotalet. Det är mer nostalgi än något annat, och kanske i viss mån att jag vill dubbelkolla. När jag jobbade med zonsystemet använde jag en Pentax Spotmeter på sextio- och sjuttiotalet, och i företaget där jag jobbade en Minolta spotmätare.

Så visst, det finns bra ljusmätare för infallande och för reflekterat ljus, och de är användbara, men med moderna digitalkameror är de knappast nödvändiga. Man får ut mer information genom att chimpa och titta på histogrammen.

När jag på sextio- och sjuttiotalet jobbade med blixtar hade jag sällan något behov av mätaren efter att jag hade lärt mig hur mycket ljus mina blixtar gav.
 
Jag hoppar också på denna tråden eftersom jag precis börjat fota analog mellanformatare UTAN inbyggd exponeringsmätare.

Har framförallt funderat på en allt-i-ett mätare, men är osäker på om jag behöver spotmätning?

Tänker att det är bra att ha tex när man inte kan springa fram o mäta infallande men vill ha lite noggrannare mätning än vanliga reflekterande.

Problemet är att dessa mätare kostar mer än en hyffsad digitalkamera och därför undrar jag om det är värt det eller om jag ska strunta i spot.

Vill också gärna ha lite tips om modeller eftersom tex sekonics och Gossens hemsidor bara verkar lista de senaste modellerna och jag kommer nog köpa begagnat.

De jag hittat och funderat på hittills är Sekonic L-758D, Sekonic L-508 Zoom Master, Konica Minolta Flash Meter VI eller Gossen Starlite 1 eller 2.
 
Infallande eller spot, det är olika förhållningssätt, olika sätt att se på "rätt" exponering.

När man mäter infallande ljus är det lite som att ta med automatkamera. Mätaren för infallande gjordes först för att det var en mycket bra metod att mäta ljuset för rörliga bilder, kinofilm. Där hade man inte något mörkrumsarbete att falla tillbaka på, utan man fick godta det som kom ur kameran. När man mäter infallande ljus tar man väldigt liten hänsyn till motivet och dess toner. Man låter de ljusa tonerna falla där de faller, och man låter de mörka falla där de faller likaså. De som starkast förespråkade metoden anser rentav att det är fel att ta hänsyn till motivet i alltför stor utsträckning. Ändå korrigerade många erfarenhetsmässigt sina mätvärden, främst när de stod inför genomgående mycket ljusa motiv.

Spotmätningen föddes ur en annan skola. Det är främst Ansel Adams som har torgfört idén att visualisera sitt motiv och i förväg bestämma i vilken ljushetszon olika toner i motivet ska hamna. Spotmätningen förutsätter att man har god kännedom om det dynamiska omfånget i sitt medium, och när man framkallar själv och använder svartvit film, kan man manipulera tonomfånget inom ganska vida gränser. Zonsystemet, så som han tillämpade det förutsätter att man har kontroll hela vägen, och det är lättast att tillämpa fullt ut om man använder bladfilm, så att man kan framkalla varje negativ för sig och ge det optimal framkallning för tonomfånget man vill ha.

Teoretiskt kan det se ut som om zonsystemet är en metod att få fram ett negativ som kan kopieras direkt och ge fullt tonomfång med god kontrast. I praktiken är det inte riktigt så. När man tänjer omfånget minskar kontrasten, och man förlorar detaljupplösning, inte vad gäller upplösning och skärpa i kedjan motiv->optik->film, utan senare, när det fästs på papper, genom att kontrasten blir så låg att man inte kan urskilja detaljerna lika bra. Man tar alltså till andra mörkrumsknep för att få båda delarna; genom att hålla tillbaka, efterbelysa, välja gradation och gnugga i framkallaren, kan man få fram bilder av motiv med hög dynamik, men ändå som uppvisar briljans. Det man vinner med zonsystemet är att alla toner, alla detaljer, som man ville fånga, finns med på negativet. Resten reder man ut när man kopierar negativet på papper.

Zonsystemet är också väldigt begränsat när man inte framkallar alla bilder olika, och det är ju så när man lämnar in film till framkallning, eller framkallar en rulle med bilder som har tagits med olika ljusförhållanden. Man är tillbaka på ruta ett och får lika bra resultat eller bättre om man mäter det infallande ljuset. Ansel Adams fotograferade väldigt mycket landskap. Många landskapsfotografer använder ingen ljusmätare alls. För att ta landskap, himlar och annat i naturligt ljus kan man lugnt använda "Sunny 16", som i väldigt många fall ger bättre exponering än när man använder ljusmätare. Det är där idén om gaffling kom till. Om man är det minsta osäker kan man gaffla. Ljusmätaren är däremot flitigt använd i ateljén, eftersom ljuset där kan variera så mycket att tumregler inte är särskilt praktiska. Det går fortare att mäta än att räkna fram hur man ska exponera när man använder konstljus, och när man modifierar ljuset för man in så många okända att mätning är det enda raka.

Jag tycker att det som funkar bäst är en mätare som kan mäta både infallande och reflekterat ljus, men den behöver inte ha spotmätning, så länge man kan gå fram och mäta olika ställen i motivet. Både Weston Master och Sekonic Studio De Luxe funkar mycket bra. Om man använder blixtar kan man vilja ha en blixtljusmätare med samma funktion. Med proportionellt inställningsljus kan man använda mätning via det för att bestämma hur man ska exponera med blixt.

Och med alla våndor inför exponeringen är det lätt att förstå varför digitaltekniken har slagit igenom så nära nog fullständigt. Förr, innan digitalkameran, använde många Polaroid för att kontrollera exponeringen innan de sköt skarpt. Det fanns till exempel bakstycke för Hasselblad och Bronica, så att man kunde ta en Polaroid för att kolla att man låg rätt. Idag är det mycket enklare. Man kan använda en digitalkamera för samma sak, och den funkar lika bra om den kan visa bilden med rätt toner på skärmen och om den har bra histogram och högdagervarning. Gafflandet gör man i digitalkameran, tills man hittar precis rätt exponering.

Och det funkar så klart bara vid ganska stationära bilder eller om man håller på lite längre, men å andra sidan är det inte nödvändigt annat än i studion. Utomhus funkar Sunny 16 fortfarande minst lika bra som det gjorde för hundra år sedan.

Så valet av förhållningsätt är ditt. Jag tror att det kan fungera bra med en kupol som kan skiftas mot bikaka och användas både för infallande och reflekterat. Om mätaren klarar blixt också är det så klart en fördel, om man ska arbeta mycket i studio med blixt. Spotmätaren hänger ihop med visualiseringen av motivet, och den kan ge svar på var toner i mer avlägsna partier hamnar, så att man vet vad som kommer att bli svart och vad som blir urfrätt vitt.
 
O_O

Det var mer info än vad jag fick på hela fotoutbildningen. Tack för att du tog dig tid.

Jag har kört ett par rullar den senaste veckan med sunny16, men anledningen jag vill ha en ljusmätare är att jag är ganska ängslig när det gäller exponeringen så det skulle vara skönt att ha möjlighet att kontrollera, speciellt vid vissa förhållanden. Jag har inte framkallat dessa rullar än så jag vet inte hur jag lyckats exponera.
Sen kommer jag fota mycket studio också.

Anledningen att jag velar angående om jag ska kosta på mig en med spot är att när jag fotar med "vanlig" kamera, alltså en som har inbyggd ljusmätare, så använder jag uteslutande spotmätning och jag vill väldigt gärna kunna kolla olika partier i bilden för att se var de landar.

Tack igen för den utförliga förklaringen. Jag misstänker att jag kommer återkomma till det inlägget några gånger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.