Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ljusmätare till d70
- Trådstartare Yankee
- Start datum
Vilken lös ljusmätare som helst passar till D70. Ljusmätningen fungerar precis på samma sätt som till analoga kameror.
Man ska precis som med diafilm akta sig för att överexponera. Med negativ film ska man akta sig för att underexponera. På motiv med låg kontrast är inte detta ett problem. Men om motivet har högre kontrast än filmen/sensorn kan återge tvingas man välja. Vissa ljusa delar kan dock vara omöjliga att få med, t ex reflexer.
Man ska precis som med diafilm akta sig för att överexponera. Med negativ film ska man akta sig för att underexponera. På motiv med låg kontrast är inte detta ett problem. Men om motivet har högre kontrast än filmen/sensorn kan återge tvingas man välja. Vissa ljusa delar kan dock vara omöjliga att få med, t ex reflexer.
Finland
Aktiv medlem
Yankee skrev:
Finns det ljusmätare till digitala systemkameror och vart köper man dessa?
Jag har hört någonting att man måste räkna om värdena om man använder ljusmätare till icke digitala systemkameror.
HHmmmmmmmm!
Vilken lös mätare passar till Nikon D70?, sånt trams. Alla lösa ljusmätare passa till alla kameror. Använder själv Minolta och bowens mätare till mina Nikongrejor!
Appopå Magnus inlägg, helt korrekt. En tumregel som går att använda är denna, men inte utan att tänka till först.
Negativ film/ överexponera typ 1/2 steg, dia film underexponera 1/2 steg.
Ilkka
dumbo
Aktiv medlem
Finns det någon egentlig anledning att ha en extern ljusmätare? Om man nu inte vill använda gamla manuella gluggar som inte funkar med D70:ns egen mätning förstås... På tex Canons 300D, 10D (och 20D?) kan jag förstå det då de inte har någor riktig spotmätning.
Jag är bara nyfiken på användningen.
Jag är bara nyfiken på användningen.
dumbo skrev:
Finns det någon egentlig anledning att ha en extern ljusmätare?
Ja, tveklöst. Men det kräver att man är van fotograf och har lärt sig en del om ljusmätning.
En inbyggd ljusmätare kan alltid bli lurad eftersom den mäter hur mycker ljus motivet reflekterar. Kameran tar för givet att alla alla motiv ser likadana ut och att det bara är ljusets styrka som påverkar reflektionen. I verkligheten påverkar även ljusheten i motivet. Ett snölandskap reflekterar mer ljus än en gräsmatta trots att båda får lika mycket sol. Kameran tror att det är soligare i skidbacken och kommer att underexponera.
Jag har lärt mig min kamera bra och vet när kameran gör fel. Jag brukar kunna korrigera detta genom plus- eller minus-kompensering. Med digitalkamera kan man ju också kolla att exponeringen blev reätt med histogrammet i displayen. LÄR ER HUR HISTOGRAMMET FUNKAR!
Men vid fasta fotosituationer kan det vara tryggt att ändå använda en lös mätare som mäter det infallande ljuset iställer för det reflekterande. Mätaren blir alltdå inte lurad av olika reflekterande material utan mäter direkt mot ljuskällan.
Fotograferar man med studioblixtar har man ingen som helst nytta kamerans inbyggda mätare utan måste helt bedömma exponeringen utifrån en lös mätare eller histogrammet.
dumbo
Aktiv medlem
Okej. Då är jag med. Men då finns det eg två typer av externa mätare, för jag vill minnas att jag sett de som fungerar precis som kamerans mätare, med en sökare man tittar genom osv. Det var främst dessa jag tänkte på när jag ställde frågan, även om jag ju visste om dendär varianten där man får gå fram till motivet och mäta. Bara det att de för tillfället förträngts.
Vad gäller histogrammet så brukar iaf jag använda mig av det. Då kan man dubbelkolla så att exponeringen blev rätt på plats, samt att man lär sig snabbare hur kamerans ljusmätning funkar och hur mycket man ska kompensera i olika lägen. Fast 100% träffsäkerthet ligger en bit bort.
Vad gäller histogrammet så brukar iaf jag använda mig av det. Då kan man dubbelkolla så att exponeringen blev rätt på plats, samt att man lär sig snabbare hur kamerans ljusmätning funkar och hur mycket man ska kompensera i olika lägen. Fast 100% träffsäkerthet ligger en bit bort.
De separata spotmätarna är nog mest för teknikfreaksen. Eller de som plåtar nattbilder och behöver en mätare som klarar av riktigt svagt ljus.
Med en separat spotmätare kan du göra flera mätningar och analysera resultatet. Det är bra när man kör enligt zon-systemet. Men du har rätt att det inte är så mycket lönt för de flesta.
Med en separat spotmätare kan du göra flera mätningar och analysera resultatet. Det är bra när man kör enligt zon-systemet. Men du har rätt att det inte är så mycket lönt för de flesta.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Nja, en sanning med modifikation. Spotmätning är av naturen väldigt praktisk när man inte har möjlighet att knata fram till motivet och göra en infallande mätning (exempelvis stående på Glacier Point och vill plåta Half Dome). Men det kräver lite mer av användaren. Man kan väldigt lätt beräkna ett motivs luminansomfång med spotmätaren dock, vilket kan vara praktiskt.froderberg skrev:
De separata spotmätarna är nog mest för teknikfreaksen. Eller de som plåtar nattbilder och behöver en mätare som klarar av riktigt svagt ljus.
Vid nattfotografi (en liten period i mitt fotoliv) så använde jag mig mycket av min kameras inbyggda spotmätare och det påverkade mig säkert i köpet av den mätare jag har idag. Önskar att jag hade mätaren på den tiden. Dock så är reflekterande mätning mindre känslig än infallande på denna modell och de flesta andra jag sett. Mätaren går bara ned till EV3 för reflekterande (läs: spot) men EV-2 för infallande (ISO 100).
Sen är det väl lite frågan om vad man är för typ av fotograf och vilken stil man har när man jobbar. Olika metoder funkar vid olika tillfällen. Helt sant är att spotmätning kräver lite mer arbete och tanke för att få det rätt. Annars är den ganska värdelös. Infallande är tveklöst lättare att få rätt och enklare att hantera. I studiosituationer skulle jag själv inte fundera på reflekterande mätning. Nu gäller det bara att hitta en studio...
Men Magnus har helt rätt i att teknikfreaks gärna tenderar att dras till spotmätare. Kanske har de någon mystisk attraktionskraft Även Ansel Adams-läsare verkar ha en förkärlek för den.
Min L-608:a har både variabel spot och infallande mätning (2 olika), blixt och "vanlig" ljusmätning samt kan räkna ut förhållande blixt/omgivningsljus och skillnader i mätningar. Därtill är den väderskyddad! Vilken kategori av fotografer jag hamnar i får ni avgöra själva. Personligen tror jag det är "fotoidiot som inte vet bättre och slänger pengar på onödiga saker" :-D
PS. Lägg till sömnig framför "fotoidiot".